""

Europeiska miljöbyrån (EEA) har undersökt koldioxidutsläppen från nya bilar i olika medlemsländer, och hur detta korrelerar med vilka ekonomiska styrmedel för minskade utsläpp som länderna i fråga har implementerat. 

Man konstaterar att invånarna i länder med tydliga styrmedel köper bilar med lägre utsläpp (än invånare i länder utan sådana styrmedel). Även andra faktorer, som tillgång till ny teknik och ekonomiska förhållanden, har dock betydelse för fordonsvalen. EEA pekar på vikten av att utforma styrmedlen för att undvika rekyleffekter och andra oönskade bieffekter såsom högre utsläpp av luftföroreningar.

Läs mer här.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...