Dieselgate

""

EU-parlamentet ratar idé om en europeisk vägmyndighet i ljuset av dieselgate-skandalen.

Parlamentet har röstat för nya, tuffare regler kring godkännandeprocessen för personbilar, framtagna av EU-kommissionen som en följd av dieselgateskandalen. I beslutet ingår att ge kommissionen förstärkt mandat att ställa tillverkare till svars och utfärda böter på upp till 30 000 euro per fordon för företag som fuskar med utsläppstester eller andra fordonstester. Beslutet ställer också krav på EU:s medlemsländer att testa minst 20 procent av alla bilmodeller som sätts ut på marknaden i det egna landet. Parlamentet avvisade dock ett förslag från några partigrupper om att inrätta en ny, central vägmyndighet som skulle övervaka utsläppstester – ett förslag som även EU-kommissionen varit kritiska till. Nu ska EU:s transportministrar ta ställning till förslagen, innan trepartssamtal i frågan kan inledas.

Rapport om beslutet från EU-parlamentets nyhetstjänst

Redogörelse från EU-parlamentets utredningstjänst


Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...

Utsläppen från gaslastbilar värre än diesellastbilar


Lastbilar som drivs med flytande naturgas (LNG) förorenar luften upp till fem gånger mer än dieselbilar, enligt tester på väg s...