""

EU-parlamentet ratar idé om en europeisk vägmyndighet i ljuset av dieselgate-skandalen.

Parlamentet har röstat för nya, tuffare regler kring godkännandeprocessen för personbilar, framtagna av EU-kommissionen som en följd av dieselgateskandalen. I beslutet ingår att ge kommissionen förstärkt mandat att ställa tillverkare till svars och utfärda böter på upp till 30 000 euro per fordon för företag som fuskar med utsläppstester eller andra fordonstester. Beslutet ställer också krav på EU:s medlemsländer att testa minst 20 procent av alla bilmodeller som sätts ut på marknaden i det egna landet. Parlamentet avvisade dock ett förslag från några partigrupper om att inrätta en ny, central vägmyndighet som skulle övervaka utsläppstester – ett förslag som även EU-kommissionen varit kritiska till. Nu ska EU:s transportministrar ta ställning till förslagen, innan trepartssamtal i frågan kan inledas.

Rapport om beslutet från EU-parlamentets nyhetstjänst

Redogörelse från EU-parlamentets utredningstjänst


Förslag till ändrad placering av betalstationer för trängselskatt

Trafikanalys har svarat på en remiss om en ändrad placering av betalstationer för trängselskatt i Stockholm. Förslaget innebär...

Uppdrag att utreda nya regler för A-traktorer

Trafikanalys har svarat på en remiss om Transportstyrelsens utredning av nya regler för A-traktorer. Sammanfattningsvis...

Minskar vägtrafiken när bränslet blir dyrare?

Vägtrafikens omfattning på statligt vägnät har varit relativt oförändrad under 2022, trots bränslepriser som varit upp till 70...