""

EU-parlamentet ratar idé om en europeisk vägmyndighet i ljuset av dieselgate-skandalen.

Parlamentet har röstat för nya, tuffare regler kring godkännandeprocessen för personbilar, framtagna av EU-kommissionen som en följd av dieselgateskandalen. I beslutet ingår att ge kommissionen förstärkt mandat att ställa tillverkare till svars och utfärda böter på upp till 30 000 euro per fordon för företag som fuskar med utsläppstester eller andra fordonstester. Beslutet ställer också krav på EU:s medlemsländer att testa minst 20 procent av alla bilmodeller som sätts ut på marknaden i det egna landet. Parlamentet avvisade dock ett förslag från några partigrupper om att inrätta en ny, central vägmyndighet som skulle övervaka utsläppstester – ett förslag som även EU-kommissionen varit kritiska till. Nu ska EU:s transportministrar ta ställning till förslagen, innan trepartssamtal i frågan kan inledas.

Rapport om beslutet från EU-parlamentets nyhetstjänst

Redogörelse från EU-parlamentets utredningstjänst


Styrmedel för energieffektiva vägfordon

Denna promemoria utgör ett underlag i Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den kommande...

Hur gamla är olika typer av vägfordon?

Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2021) motorcyklarna allra äldst (20,3 år i genomsnitt) följt av tunga...

Hur gamla är olika typer av vägfordon?

Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2021) motorcyklarna allra äldst (20,3 år i genomsnitt) följt av tunga...