""

EU-parlamentet ratar idé om en europeisk vägmyndighet i ljuset av dieselgate-skandalen.

Parlamentet har röstat för nya, tuffare regler kring godkännandeprocessen för personbilar, framtagna av EU-kommissionen som en följd av dieselgateskandalen. I beslutet ingår att ge kommissionen förstärkt mandat att ställa tillverkare till svars och utfärda böter på upp till 30 000 euro per fordon för företag som fuskar med utsläppstester eller andra fordonstester. Beslutet ställer också krav på EU:s medlemsländer att testa minst 20 procent av alla bilmodeller som sätts ut på marknaden i det egna landet. Parlamentet avvisade dock ett förslag från några partigrupper om att inrätta en ny, central vägmyndighet som skulle övervaka utsläppstester – ett förslag som även EU-kommissionen varit kritiska till. Nu ska EU:s transportministrar ta ställning till förslagen, innan trepartssamtal i frågan kan inledas.

Rapport om beslutet från EU-parlamentets nyhetstjänst

Redogörelse från EU-parlamentets utredningstjänst


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...