""

EU-kommissionen ska bedöma om tysk dieselöverenskommelse är tillräcklig.

Den 2 augusti träffade den tyska regeringen en överenskommelse med tyska biltillverkare, i kölvattnet efter Dieselgate. EU-kommissionen ska nu undersöka om överenskommelsen är tillräcklig som ett första steg för att komma till rätta med dieselbilarnas kväveoxidutsläpp. De berörda fordonstillverkarna har gått med på att betala för uppgradering av mjukvara i 5,3 miljoner dieselbilar, för att minska kväveoxidutsläppen med upp till 30 procent. Tillverkarna lovar också att skapa incitament för att byta ut gamla dieselbilar. Fordonsindustrin hoppas att överenskommelsen ska leda till att man slipper förbud mot dieselbilar i tyska städer.


Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen

Trafikanalys har lämnat ett yttrande över promemorian ”Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen”

Lika enkelt att ladda elbil som att tanka bensinbil i framtiden?

Europeiska parlamentet vill förenkla laddning av elfordon genom att göra betalterminaler för kredit- och betalkort obligatorisk...

Nya regler för produktion, avfallshantering och design av batterier

I tidigare nyhetsbrev berättade vi att Europeiska kommissionen har lämnat ett förslag med nya regler för produktion,...