Bedömer tysk dieselöverenskommelse

""

EU-kommissionen ska bedöma om tysk dieselöverenskommelse är tillräcklig.

Den 2 augusti träffade den tyska regeringen en överenskommelse med tyska biltillverkare, i kölvattnet efter Dieselgate. EU-kommissionen ska nu undersöka om överenskommelsen är tillräcklig som ett första steg för att komma till rätta med dieselbilarnas kväveoxidutsläpp. De berörda fordonstillverkarna har gått med på att betala för uppgradering av mjukvara i 5,3 miljoner dieselbilar, för att minska kväveoxidutsläppen med upp till 30 procent. Tillverkarna lovar också att skapa incitament för att byta ut gamla dieselbilar. Fordonsindustrin hoppas att överenskommelsen ska leda till att man slipper förbud mot dieselbilar i tyska städer.


Hur gamla är olika typer av vägfordon?


Av de svenskregistrerade fordonen i trafik är idag (2020) motorcyklarna allra äldst (19,8 år i genomsnitt) följt av tunga...

Yttrande över utredning av säkerhetshöjande åtgärder för korta dragbilar


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över Transportsstyrelsens promemoria, Utredning av säkerhetshöjande åtgärder för korta...