Bedömer tysk dieselöverenskommelse

""

EU-kommissionen ska bedöma om tysk dieselöverenskommelse är tillräcklig.

Den 2 augusti träffade den tyska regeringen en överenskommelse med tyska biltillverkare, i kölvattnet efter Dieselgate. EU-kommissionen ska nu undersöka om överenskommelsen är tillräcklig som ett första steg för att komma till rätta med dieselbilarnas kväveoxidutsläpp. De berörda fordonstillverkarna har gått med på att betala för uppgradering av mjukvara i 5,3 miljoner dieselbilar, för att minska kväveoxidutsläppen med upp till 30 procent. Tillverkarna lovar också att skapa incitament för att byta ut gamla dieselbilar. Fordonsindustrin hoppas att överenskommelsen ska leda till att man slipper förbud mot dieselbilar i tyska städer.


På väg mot säkrare bilar och färre trafikdöda


Från och med mitten av 2022 ska alla nya bilar som släpps ut på EU-marknaden utrustas med avancerade säkerhetssystem enligt ett...

Stadsjeeparnas popularitet hotar globala klimatmål


Internationella energirådet (IEA) varnar för att det ökade antalet stadsjeepar motverkar de koldioxidminskningar som uppkommer...

Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...