""

EU-kommissionen ska bedöma om tysk dieselöverenskommelse är tillräcklig.

Den 2 augusti träffade den tyska regeringen en överenskommelse med tyska biltillverkare, i kölvattnet efter Dieselgate. EU-kommissionen ska nu undersöka om överenskommelsen är tillräcklig som ett första steg för att komma till rätta med dieselbilarnas kväveoxidutsläpp. De berörda fordonstillverkarna har gått med på att betala för uppgradering av mjukvara i 5,3 miljoner dieselbilar, för att minska kväveoxidutsläppen med upp till 30 procent. Tillverkarna lovar också att skapa incitament för att byta ut gamla dieselbilar. Fordonsindustrin hoppas att överenskommelsen ska leda till att man slipper förbud mot dieselbilar i tyska städer.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...