Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
bilar i kö

Bedömer tysk dieselöverenskommelse

EU-kommissionen ska bedöma om tysk dieselöverenskommelse är tillräcklig.

Den 2 augusti träffade den tyska regeringen en överenskommelse med tyska biltillverkare, i kölvattnet efter Dieselgate. EU-kommissionen ska nu undersöka om överenskommelsen är tillräcklig som ett första steg för att komma till rätta med dieselbilarnas kväveoxidutsläpp. De berörda fordonstillverkarna har gått med på att betala för uppgradering av mjukvara i 5,3 miljoner dieselbilar, för att minska kväveoxidutsläppen med upp till 30 procent. Tillverkarna lovar också att skapa incitament för att byta ut gamla dieselbilar. Fordonsindustrin hoppas att överenskommelsen ska leda till att man slipper förbud mot dieselbilar i tyska städer.




EU-kommissionen och parlamentet starkt kritiska efter avslöjanden om avgastester på apor och människor


Den 5 februari hölls en debatt i EU-parlamentet om ”multinationella företags manipulation av vetenskaplig forskning”, som en...

Socialdemokrater i EU-parlamentet vill se 40 procent lägre koldioxidutsläpp från nya lätta fordon till 2030


Den socialdemokratiska partigruppen i EU-parlamentet (S&D) vill att koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i unionen ska mins...

Hur kan vi öka kunskapen om godstransporter med lätta lastbilar?


Trafikanalys har i ett regeringsuppdrag inventerat behov av statistik om lätta lastbilar och distributionsfordon i urbana miljö...