Övergång till ekonomi med låga koldioxidutsläpp

Bil som tankas

Kommissionen har lagt fram ett åtgärdspaket för att snabba på övergången till låga koldioxidutsläpp inom alla delar av EU:s ekonomi.

Åtgärdspaketet syftar till att hålla EU fortsatt konkurrenskraftigt när dagens globala sociala ekonomiska modell ändras i takt med insatserna för att gå över till den moderna och koldioxidsnåla ekonomi som skrivits in i Parisavtalet om klimatförändringar. Förslaget innehåller tydliga och rättvisa riktlinjer för hur medlemsländerna kan förbereda sig inför framtiden och hålla Europa fortsatt konkurrenskraftigt. Förslaget ska ses som ett viktigt inslag i energiunionen och innebär en framåtblickande klimatpolitik.

EU har åtagit sig att minska växthusgasutsläppen med minst 40 % till 2030 jämfört med utsläppsnivåerna 1990 inom alla delar av ekonomin. Åtgärdspaketet innehåller bindande årliga utsläppsmål för medlemsstaterna för perioden 2021–2030 gällande transporter, byggnader, jordbruk, avfallshantering, markanvändning och skogsbruk. Kommissionen lägger också fram en strategi för utsläppssnål rörlighet som bestämmer inriktningen på de EU-omfattande åtgärder för låg- och utsläppsfria fordon och alternativa bränslen med låga utsläpp som kommer att tas fram.

Tabell 1: Föreslagna mål och nya möjligheter till flexibilitet. Källa: Europeiska kommissionen.

Tabell 1

Mer information i samma ämne:

DG Klimatpolitisk nyhetswebbplats (inklusive rättsliga handlingar).

Faktablad: Frågor och svar om kommissionens förslag om bindande minskningar av växthusgasutsläppen för medlemsstaterna (2021–2030)

Faktablad: Frågor och svar om förslaget att integrera markanvändningssektorn i EU:s ram för klimat- och energipolitiken fram till 2030

Faktablad: Frågor och svar om den europeiska strategin för utsläppssnål rörlighet


Fortsatt hög export av begagnade personbilar 2019


Under 2019 uppgick antalet exporterade begagnade personbilar till 117 416. Det är en ökning med 11 procent jämfört med föregåen...

Missnöjet med mobilitetspaketet växer


Antalet länder som motsätter sig EU:s mobilitetspaket ökade från sex till nio när transportministrarna i Bulgarien, Ungern,...

Konsekvenser av reseavdraget ska utredas


Trafikanalys har fått i uppdrag att göra en fördjupad analys av vissa frågor i reseavdragskommitténs förslag i betänkandet...