Ny ansökningsomgång inom Horisont 2020

Hand på en bilratt

Tre utlysningar inom Horisont 2020 har öppnat inom områdena "Mobilitet för tillväxt", "Automatiserad vägtransport" och "Konkurrenskraftig lågkolsenergi".

För projekt inom konkurrenskraftig lågkolsenergi finns en total budget på 189,3 miljoner Euro och nio olika ämnesområden. Satsningen inom mobilitet för tillväxt är lite större med en budget på 216,2 miljoner Euro och 17 olika ämnesområden. För sökande inom automatiserade vägtransporter finns det tre ämnesområden och en budget på 50 miljoner Euro.

Kommissionen har fastställt arbetsprogrammet för år 2016 och 2017 för Horisont 2020, vilket omfattar 16 miljarder Euro.

Arbetsprogrammet, inklusive utlysningar om ”Mobilitet för tillväxt” och ”Automatiserad vägtransport”, innebär att EU-medel tillförs till transportforskning och innovation. Syftet är att främja ett europeiskt transportsystem som är konkurrenskraftigt, klimat- och miljövänligt, säkert och sömlöst för passagerare, näringsliv och samhället i stort. Åtgärderna kommer att bidra till att skapa tillväxt och nya arbetstillfällen i EU, liksom till uppfyllandet av energiunionen och den digitala inre marknaden. De specifika forskningsområdena inbegriper utveckling, test och förberedelser för smartare gröna urbana mobilitetslösningar, mer effektiv och grönare logistik, nya mobilitetstjänster, storskaliga demonstrationsprojekt inom uppkopplad körning och utvecklandet av en säker transportinfrastruktur som är redo för övergången till automatiserade vägtransporter. 

Mer information i samma ämne:

Kommissionen: Pressmeddelande

Horisont 2020: Hemsida

INEA: Horisont 2020 utlysning öppen


Yttrande över Boverkets rapport "Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon"


Boverket har haft regeringens uppdrag att föreslå hur ändringarna i det så kallade energiprestandadirektivet (2013/31/EU) ska...

Utsläppen från gaslastbilar värre än diesellastbilar


Lastbilar som drivs med flytande naturgas (LNG) förorenar luften upp till fem gånger mer än dieselbilar, enligt tester på väg s...

Remissvar på "Sänkt skatt på drivmedel"


Sammanfattningsvis anser Trafikanalys i sitt remissvar att bränsleskatten varken bör sänkas eller bibehållas på samma nivå som ...