Fronter på flera lastbilar

Representanter för parlamentet och rådet har träffat en preliminär överenskommelse om kommissionens förslag till förordning om övervakning och rapportering av nya tunga fordons koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning. Överenskommelsen, som betecknas som ”ambitiös”, ska göra det lättare för fordonsköpare att välja bränslesnåla lastbilar och bussar med låga utsläpp.

 Tillverkare av tunga fordon blir skyldiga att tillhandahålla data om sina fordons koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning. Siffrorna ska tas fram med hjälp av kalkylverktyget VECTO. Kommissionen kommer att offentliggöra uppgifterna via ett register som ska hanteras av Europeiska miljöbyrån (EEA).

Den preliminära överenskommelsen, som välkomnas av kommissionen i ett pressmeddelande, ska nu tas tillbaka till rådet och parlamentet för ett slutgiltigt godkännande.

I maj väntas kommissionen att följa upp med ett förslag till skarpa koldioxidutsläppskrav för nya tunga fordon.

Läs mer här.

Läs kommissionens pressmeddelande om överenskommelsen.

Läs kommissionens ursprungliga förslag till förordning.


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...