""

Luftkvaliteten i Europa är hälsofarlig i inte mindre än 130 städer i 23 av de 28 medlemsstaterna enligt Europeiska kommissionen.

Luftföroreningar är den enskilt största miljöförstörande orsaken till förtidig dödlighet i det urbana Europa och transporter är huvudkällan till föroreningarna. Kommissionen är bekymrad över den låga takten i arbetet med att få fram strängare gränsvärden i EU.

Luftkvalitetsdirektivet från 2008 som nu är under omförhandling ålägger medlemsstaterna att ha minskat partikelhalten i luften med 20 procent till år 2020 jämfört med år 2010s nivå. En reviderad version av direktivet om nationella taknivåer för olika utsläpp såsom partiklar och kväveoxider behandlas för närvarande av ministerrådet och Europaparlamentet. År 2013 orsakade kväveoxid 68 000 för tidiga dödsfall inom EU. Kväveoxid härstammar främst från transporter och har varit en het fråga ända sedan dieselgate briserade. 

Mer information i samma ämne:

Europeiska kommissionen: Pressmeddelande - Översyn av hur miljölagstiftningen genomförs: ett nytt sätt att hjälpa medlemsstaterna att tillämpa EU:s regler gynnar medborgarna, administrationer och ekonomin

Europeiska kommissionen: Faktablad: 28 landsrapporter


En miljon laddbara personbilar 2025


År 2025 bedöms det finnas runt 1 miljon laddbara personbilar i trafik, med cirka 600 000 helt eldrivna. Det innebär att var fem...

Eldrivna vägfordon – ägande, regional analys och möjlig utveckling till 2030 


De laddbara vägfordonen har ökat snabbt i antal de senaste åren. I slutet av 2021 fanns cirka 322 000 laddbara vägfordon i...

Webbinarium - Vägfordonens utveckling – nuläge och prognos till 2025


Var i landet finns de eldrivna vägfordonen, och hur kommer den svenska vägfordonsflottan att utveckla sig under de kommande tre...