23 medlemsstater har för dålig luftkvalitet

""

Luftkvaliteten i Europa är hälsofarlig i inte mindre än 130 städer i 23 av de 28 medlemsstaterna enligt Europeiska kommissionen.

Luftföroreningar är den enskilt största miljöförstörande orsaken till förtidig dödlighet i det urbana Europa och transporter är huvudkällan till föroreningarna. Kommissionen är bekymrad över den låga takten i arbetet med att få fram strängare gränsvärden i EU.

Luftkvalitetsdirektivet från 2008 som nu är under omförhandling ålägger medlemsstaterna att ha minskat partikelhalten i luften med 20 procent till år 2020 jämfört med år 2010s nivå. En reviderad version av direktivet om nationella taknivåer för olika utsläpp såsom partiklar och kväveoxider behandlas för närvarande av ministerrådet och Europaparlamentet. År 2013 orsakade kväveoxid 68 000 för tidiga dödsfall inom EU. Kväveoxid härstammar främst från transporter och har varit en het fråga ända sedan dieselgate briserade. 

Mer information i samma ämne:

Europeiska kommissionen: Pressmeddelande - Översyn av hur miljölagstiftningen genomförs: ett nytt sätt att hjälpa medlemsstaterna att tillämpa EU:s regler gynnar medborgarna, administrationer och ekonomin

Europeiska kommissionen: Faktablad: 28 landsrapporter


Yttrande över promemorian Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel


Trafikanalys har lämnat följande yttrande över promemorian Pausad BNP-indexering av skatten på bensin och diesel. 

Risker och sårbarheter med uppkopplade, samverkande och automatiserade vägfordon


Utvecklingen mot att allt fler fordon kopplas upp, samverkar och automatiseras medför att fler verksamheter exponeras mot...