Överenskommelser om nya säkerhetsregler för passagerarfartyg

""

Den 15 juni nåddes en preliminär överenskommelse mellan EU-parlamentets förhandlare och det maltesiska ordförandeskapet om reviderade säkerhetsregler, inklusive regler om tillsyn och registrering av passagerare, för passagerarfartyg.

Det ursprungliga förslaget från EU-kommissionen var ett resultat av kommissionens regelförenklingsarbete, som Jean-Claude Juncker tog initiativ till när han tillträdde som ordförande. I nästa steg ska nu EU-parlamentet och rådet formellt godkänna den preliminära överenskommelsen.

Samtidigt har man inom IMO:s säkerhetskommitté MSC (Maritime Safety Committee) kommit överens om skärpta internationella säkerhetsregler för passagerarfartyg. Beslutet är en följd av ett initiativ från EU:s sida i januari 2016, och innehåller krav på att nya passagerarfartyg från och med år 2020 ska vara konstruerade så att de kan hålla sig flytande längre tid (jämfört med vad som krävs idag) om fartygets skrov skadas. Enligt EU-kommissionen innebär de nya kraven att säkerhetsnivån för passagerarfartyg med fler än 1 350 passagerare kommer att öka med ca 90 procent.

Pressmeddelande från EU-parlamentet

EU-kommissionens ursprungliga förslag till reviderade regler

EU-kommissionens reaktion på IMO:s beslut


EU önskar en grönare sjöfartsnäring genom inkludering i ETS


Rederinäringen måste snart betala för sin miljöpåverkan i EU, eftersom både Europeiska kommissionen och parlamentet går vidare...

Sjöfartsstödets effekter 2018


Trafikanalys konstaterar att sjöfartsstödet 2018 fortsatt hade stor betydelse för den svenska rederinäringen. I genomsnitt...

Växthusgasutsläpp från internationell sjöfart som utgått från Sverige


De senaste åren har den nationella rapporteringen av växthusgasutsläpp pekat på en kraftig ökning av utsläpp från utrikes...