""

Den 15 juni nåddes en preliminär överenskommelse mellan EU-parlamentets förhandlare och det maltesiska ordförandeskapet om reviderade säkerhetsregler, inklusive regler om tillsyn och registrering av passagerare, för passagerarfartyg.

Det ursprungliga förslaget från EU-kommissionen var ett resultat av kommissionens regelförenklingsarbete, som Jean-Claude Juncker tog initiativ till när han tillträdde som ordförande. I nästa steg ska nu EU-parlamentet och rådet formellt godkänna den preliminära överenskommelsen.

Samtidigt har man inom IMO:s säkerhetskommitté MSC (Maritime Safety Committee) kommit överens om skärpta internationella säkerhetsregler för passagerarfartyg. Beslutet är en följd av ett initiativ från EU:s sida i januari 2016, och innehåller krav på att nya passagerarfartyg från och med år 2020 ska vara konstruerade så att de kan hålla sig flytande längre tid (jämfört med vad som krävs idag) om fartygets skrov skadas. Enligt EU-kommissionen innebär de nya kraven att säkerhetsnivån för passagerarfartyg med fler än 1 350 passagerare kommer att öka med ca 90 procent.

Pressmeddelande från EU-parlamentet

EU-kommissionens ursprungliga förslag till reviderade regler

EU-kommissionens reaktion på IMO:s beslut


Styrmedel för sjöfartens klimatomställning

Denna promemoria om styrmedel för sjöfarten är en del av Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den...

Nya regler ska öka säkerheten för passagerarfärjor

Europeiska kommissionens har presenterat nya regler för att öka säkerheten på färjor. Förslaget syftar till att skydda...

Eldrivna fartyg och land- och laddström för sjöfarten utreds

Trafikanalys har fått två uppdrag av regeringen som handlar om en ökad elektrifiering inom sjöfarten. Ett uppdrag handlar om at...