Ett skepp

Trafikanalys följer utvecklingen inom sjöfarten efter att kravet på svavelhalten i marint bränsle inom SECA skärptes första januari 2015.

Nya bränslen har börjat användas i fartygen för att uppfylla de nya kraven om högst 0,1 viktprocent svavel i bränslet. För att kunna ge möjliga förklaringar till förändringar i sjöfartens utsläpp behöver man känna till vilka bränslen som används, vad de innehåller och vilka utsläpp dessa genererar. Livscykelanalyser inkluderar utsläpp från hela produktionskedjan till slutanvändning.

Detta PM presenterar upp­skatt­ningar av bränsleanvändning och fördelning mellan bränsletyper före och efter införandet av svaveldirektivet. Livscykelanalyser visar att utsläppen från marint bränsle förändras med avseende på bland annat koldioxid och partiklar beroende på vilken bränsletyp som används. Trots att direktivet leder till lägre svavelutsläpp kan således andra utsläpp öka.


Svensk sjöfarts internationella konkurrenssituation 2022

Sjötrafiken minskade tydligt under pandemiåren med vissa tecken på en påbörjad återhämtning under 2021. Antalet fartygsanlöp i...

Förutsättningar och styrmedel för ökad elsjöfart

Det finns potential att öka elektrifieringen i svensk sjöfart. Inom ramen för ett regeringsuppdrag föreslår Trafikanalys nya...

Styrmedel för sjöfartens klimatomställning

Denna promemoria om styrmedel för sjöfarten är en del av Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den...