Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Ett skepp

Nya bränslen inom SECA

Trafikanalys följer utvecklingen inom sjöfarten efter att kravet på svavelhalten i marint bränsle inom SECA skärptes första januari 2015.

Nya bränslen har börjat användas i fartygen för att uppfylla de nya kraven om högst 0,1 viktprocent svavel i bränslet. För att kunna ge möjliga förklaringar till förändringar i sjöfartens utsläpp behöver man känna till vilka bränslen som används, vad de innehåller och vilka utsläpp dessa genererar. Livscykelanalyser inkluderar utsläpp från hela produktionskedjan till slutanvändning.

Detta PM presenterar upp­skatt­ningar av bränsleanvändning och fördelning mellan bränsletyper före och efter införandet av svaveldirektivet. Livscykelanalyser visar att utsläppen från marint bränsle förändras med avseende på bland annat koldioxid och partiklar beroende på vilken bränsletyp som används. Trots att direktivet leder till lägre svavelutsläpp kan således andra utsläpp öka.





Yttrande över förordning om Eko-bonussystem


Trafikanalys har anmodats yttra sig över regeringens förslag till en förordning om Eko-bonussystem.

IMO beslutar om klimatmål för sjöfarten - välkomnas av EU-kommissionen


Medlemsländerna i FN:s sjöfartsorganisation IMO för första gången enats om ett klimatmål för den internationella sjöfarten, som...

Efterlevnad av svaveldirektivet


Trafikanalys arrangerade ett seminarium 13 februari för att ge en lägesbild av svaveldirektivets efterlevnad, sanktionssystem o...