Ett skepp

Trafikanalys följer utvecklingen inom sjöfarten efter att kravet på svavelhalten i marint bränsle inom SECA skärptes första januari 2015.

Nya bränslen har börjat användas i fartygen för att uppfylla de nya kraven om högst 0,1 viktprocent svavel i bränslet. För att kunna ge möjliga förklaringar till förändringar i sjöfartens utsläpp behöver man känna till vilka bränslen som används, vad de innehåller och vilka utsläpp dessa genererar. Livscykelanalyser inkluderar utsläpp från hela produktionskedjan till slutanvändning.

Detta PM presenterar upp­skatt­ningar av bränsleanvändning och fördelning mellan bränsletyper före och efter införandet av svaveldirektivet. Livscykelanalyser visar att utsläppen från marint bränsle förändras med avseende på bland annat koldioxid och partiklar beroende på vilken bränsletyp som används. Trots att direktivet leder till lägre svavelutsläpp kan således andra utsläpp öka.


Nya regler ska öka säkerheten för passagerarfärjor


Europeiska kommissionens har presenterat nya regler för att öka säkerheten på färjor. Förslaget syftar till att skydda...

Eldrivna fartyg och land- och laddström för sjöfarten utreds


Trafikanalys har fått två uppdrag av regeringen som handlar om en ökad elektrifiering inom sjöfarten. Ett uppdrag handlar om at...

Kommissionens förslag utelämnar utsläpp av miljoner ton koldioxid från sjöfarten


Europeiska kommissionens förslag att införliva sjöfarten i EU:s handelssystem med utsläppsrätter innehåller undantag för små oc...