Nya bränslen inom SECA

Ett skepp

Trafikanalys följer utvecklingen inom sjöfarten efter att kravet på svavelhalten i marint bränsle inom SECA skärptes första januari 2015.

Nya bränslen har börjat användas i fartygen för att uppfylla de nya kraven om högst 0,1 viktprocent svavel i bränslet. För att kunna ge möjliga förklaringar till förändringar i sjöfartens utsläpp behöver man känna till vilka bränslen som används, vad de innehåller och vilka utsläpp dessa genererar. Livscykelanalyser inkluderar utsläpp från hela produktionskedjan till slutanvändning.

Detta PM presenterar upp­skatt­ningar av bränsleanvändning och fördelning mellan bränsletyper före och efter införandet av svaveldirektivet. Livscykelanalyser visar att utsläppen från marint bränsle förändras med avseende på bland annat koldioxid och partiklar beroende på vilken bränsletyp som används. Trots att direktivet leder till lägre svavelutsläpp kan således andra utsläpp öka.


Global avgift ska göra sjöfarten mer klimatvänlig


Två sjöfartsorganisationer föreslår i ett gemensamt uttalande att en global avgift på utsläpp av koldioxid införs för att...

EU-byråer efterlyser renare sjöfart


Europeiska sjösäkerhetsbyrån (EMSA) och Europeiska miljöbyrån (EEA) konstaterar i en gemensam rapport att ytterligare ansträngn...

Remiss av EU-kommissionens förslag FuelEU Maritime


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över EU-kommissionens förslag FuelEU Maritime. Förslaget är komplext och har dessutom...