Nya bränslen inom SECA

Ett skepp

Trafikanalys följer utvecklingen inom sjöfarten efter att kravet på svavelhalten i marint bränsle inom SECA skärptes första januari 2015.

Nya bränslen har börjat användas i fartygen för att uppfylla de nya kraven om högst 0,1 viktprocent svavel i bränslet. För att kunna ge möjliga förklaringar till förändringar i sjöfartens utsläpp behöver man känna till vilka bränslen som används, vad de innehåller och vilka utsläpp dessa genererar. Livscykelanalyser inkluderar utsläpp från hela produktionskedjan till slutanvändning.

Detta PM presenterar upp­skatt­ningar av bränsleanvändning och fördelning mellan bränsletyper före och efter införandet av svaveldirektivet. Livscykelanalyser visar att utsläppen från marint bränsle förändras med avseende på bland annat koldioxid och partiklar beroende på vilken bränsletyp som används. Trots att direktivet leder till lägre svavelutsläpp kan således andra utsläpp öka.


Planer på att införliva sjöfarten i EU:s handelssystem med utsläppsrätter väcker motstånd


Sjöfarten protesterar mot planerna på att införliva sjöfartssektorn i EU:s handelssystem med utsläppsrätter (EU ETS). Sjöfarten...

EU-parlamentets miljöutskott röstar för att inkludera sjöfarten i EU ETS


Den 7 juli röstade EU-parlamentets miljöutskott för att inkludera sjöfarten i EU:s utsläppshandelssystem (EU ETS).