Lastning av container på fartyg

Medlemsländerna i FN:s sjöfartsorganisation IMO för första gången enats om ett klimatmål för den internationella sjöfarten, som säger att växthusgasutsläppen från sektorn ska minska med minst 50 procent till år 2050 jämfört med 2008. 

Inför beslutet, som togs den 13 april, hade EU:s medlemsländer önskat ett skarpare utsläppsmål på minus 70-100 procent till 2050, medan flera utvecklingsländer motsatt sig att överhuvudtaget sätta ett absolut minskningsmål (istället ville man ha ett mål för koldioxidintensitet).

EU-kommissionen välkomnar trots allt IMO:s beslut, och menar att det är en bra start. Kommissionen betonar att det nu är viktigt att snabbt implementera åtgärder för att nå målet. Värt att notera är att målet ingår i en s.k. ”initial strategi”, som ännu inte är juridisk bindande för medlemsländerna. Strategin kommer att fastslås först år 2023.

Läs mer här.

Läs ett pressmeddelande från IMO.

Läs ett pressmeddelande från EU-kommissionen. 


Nya regler ska öka säkerheten för passagerarfärjor


Europeiska kommissionens har presenterat nya regler för att öka säkerheten på färjor. Förslaget syftar till att skydda...

Eldrivna fartyg och land- och laddström för sjöfarten utreds


Trafikanalys har fått två uppdrag av regeringen som handlar om en ökad elektrifiering inom sjöfarten. Ett uppdrag handlar om at...

Kommissionens förslag utelämnar utsläpp av miljoner ton koldioxid från sjöfarten


Europeiska kommissionens förslag att införliva sjöfarten i EU:s handelssystem med utsläppsrätter innehåller undantag för små oc...