EU-rapport visar på goda effekter av svaveldirektivet

Skepp i horisonten

Den 1 januari 2015 skärptes kraven på svavelhalten i marint bränsle i Östersjön, Engelska kanalen och Nordsjön då direktiv 2012/33/EU (”svaveldirektivet”) trädde i kraft. Direktivet innebär att den maximalt tillåtna svavelhalten i marint bränsle sänktes från 1,0 till 0,1 viktprocent för sjötrafiken i detta område (som utpekats som ett s.k. svavelkontrollområde eller ”SECA-område”). 

EU-kommissionen har nu publicerat en rapport om implementeringen och efterlevnaden av direktivet. Rapporten visar bl.a. att svaveldioxidkoncentrationerna vid SECA-områdets kuster har minskat med mer än hälften sedan 2015, samtidigt som de ekonomiska konsekvenserna för sjöfartssektorn varit minimala. Ca 28 000 stickprovskontroller har genomförts, och man har då kunnat konstatera en efterlevnad av direktivets regler på 95 procent.

Resultaten i EU-kommissionens rapport ligger i linje med de som Trafikanalys funnit i myndighetens egen utvärdering av svaveldirektivets effekter.


Medlemsstater vill att rapportering om fartygsgods ska förbli obligatorisk


Flera medlemsstater har reagerat negativt på Kommissionens tidigare förslag att rapporteringen om fartygsgods ska bli frivillig...

Hamnar i fokus - beskrivning och analys av hamnbranschen


Trafikanalys har tagit fram ett kunskapsunderlag som kan vara till nytta i det transportpolitiska utvecklingsarbetet inom...

Världens största elfärja tas i drift i Danmark


En helt elektrisk färja genomförde sin jungfruresa mellan två öar i Danmark. Elektriska fartyg är ett sätt för sjöfarten att mö...