EU-rapport visar på goda effekter av svaveldirektivet

Skepp i horisonten

Den 1 januari 2015 skärptes kraven på svavelhalten i marint bränsle i Östersjön, Engelska kanalen och Nordsjön då direktiv 2012/33/EU (”svaveldirektivet”) trädde i kraft. Direktivet innebär att den maximalt tillåtna svavelhalten i marint bränsle sänktes från 1,0 till 0,1 viktprocent för sjötrafiken i detta område (som utpekats som ett s.k. svavelkontrollområde eller ”SECA-område”). 

EU-kommissionen har nu publicerat en rapport om implementeringen och efterlevnaden av direktivet. Rapporten visar bl.a. att svaveldioxidkoncentrationerna vid SECA-områdets kuster har minskat med mer än hälften sedan 2015, samtidigt som de ekonomiska konsekvenserna för sjöfartssektorn varit minimala. Ca 28 000 stickprovskontroller har genomförts, och man har då kunnat konstatera en efterlevnad av direktivets regler på 95 procent.

Resultaten i EU-kommissionens rapport ligger i linje med de som Trafikanalys funnit i myndighetens egen utvärdering av svaveldirektivets effekter.


EU önskar en grönare sjöfartsnäring genom inkludering i ETS


Rederinäringen måste snart betala för sin miljöpåverkan i EU, eftersom både Europeiska kommissionen och parlamentet går vidare...

Sjöfartsstödets effekter 2018


Trafikanalys konstaterar att sjöfartsstödet 2018 fortsatt hade stor betydelse för den svenska rederinäringen. I genomsnitt...

Växthusgasutsläpp från internationell sjöfart som utgått från Sverige


De senaste åren har den nationella rapporteringen av växthusgasutsläpp pekat på en kraftig ökning av utsläpp från utrikes...