EU-rapport visar på goda effekter av svaveldirektivet

Skepp i horisonten

Den 1 januari 2015 skärptes kraven på svavelhalten i marint bränsle i Östersjön, Engelska kanalen och Nordsjön då direktiv 2012/33/EU (”svaveldirektivet”) trädde i kraft. Direktivet innebär att den maximalt tillåtna svavelhalten i marint bränsle sänktes från 1,0 till 0,1 viktprocent för sjötrafiken i detta område (som utpekats som ett s.k. svavelkontrollområde eller ”SECA-område”). 

EU-kommissionen har nu publicerat en rapport om implementeringen och efterlevnaden av direktivet. Rapporten visar bl.a. att svaveldioxidkoncentrationerna vid SECA-områdets kuster har minskat med mer än hälften sedan 2015, samtidigt som de ekonomiska konsekvenserna för sjöfartssektorn varit minimala. Ca 28 000 stickprovskontroller har genomförts, och man har då kunnat konstatera en efterlevnad av direktivets regler på 95 procent.

Resultaten i EU-kommissionens rapport ligger i linje med de som Trafikanalys funnit i myndighetens egen utvärdering av svaveldirektivets effekter.


Kommissionen publicerar siffror över koldioxidutsläpp från sjöfarten i Europa


Kommissionen har publicerat siffror över utsläppen från nästan 11 000 fartyg som trafikerade europeiska vatten under 2018....

Svensk sjöfarts internationella konkurrenssituation 2019


Trafikanalys har regeringens uppdrag att årligen följa upp den svenska sjöfartens internationella konkurrenssituation. I årets...

Rådet antar nya regler om upphandling av rena fordon, om koldioxidkrav för tunga fordon och om minskad byråkrati för sjöfarten


Den 13 juni antog rådet slutgiltigt ett antal nya eller reviderade förordningar och direktiv som rör transporter, och där...