Farledsavgift

Färja

Trafikanalys har ombetts att yttra sig över remiss Ändringar i förordningen (1997:1121) om farledsavgift. Trafikanalys har ingen erinran mot de föreslagna ändringarna.

Regeringen föreslår bl.a. att farledsavgifterna ska baseras på fartygs miljöpåverkan och inte som tidigare enbart på utsläpp av luftföroreningar. Trafikanalys ser positivt på förslaget, som breddar perspektivet och ger grund för en mer differentierad miljöstyrning. En sådan bör dock inte omfatta all form av miljöpåverkan från fartyg, med risk för att de samlade effekterna blir förhållandevis små. Genom att fokusera differentieringen på områden där sjöfartens miljöpåverkan är som störst har styrande avgifter också störst förutsättningar för att ge effekt. Som ett exempel kan nämnas det planerade kvävekontrollområdet i Nordsjön och Östersjön. Trafikanalys preliminära bedömning är att införande av ett sådant kvävekontrollområde kan komma att öka behovet av fokuserad differentiering på just kväveoxider.

Trafikanalys ser vidare positivt på förslaget om att grunden för uttag av avgifter breddas till att även omfatta antalet passagerare på ett fartyg. Därmed blir grunden för avgiftsuttag mer lika för gods respektive passagerare.


Världens största elfärja tas i drift i Danmark


En helt elektrisk färja genomförde sin jungfruresa mellan två öar i Danmark. Elektriska fartyg är ett sätt för sjöfarten att mö...

Restriktioner för båttrafiken på Rhen för andra året i rad


Förra sommaren stoppades båttrafiken på Rhen för första gången i mannaminne. Denna sommar infördes restriktioner för större båt...

Kommissionen publicerar siffror över koldioxidutsläpp från sjöfarten i Europa


Kommissionen har publicerat siffror över utsläppen från nästan 11 000 fartyg som trafikerade europeiska vatten under 2018....