Farledsavgift

Färja

Trafikanalys har ombetts att yttra sig över remiss Ändringar i förordningen (1997:1121) om farledsavgift. Trafikanalys har ingen erinran mot de föreslagna ändringarna.

Regeringen föreslår bl.a. att farledsavgifterna ska baseras på fartygs miljöpåverkan och inte som tidigare enbart på utsläpp av luftföroreningar. Trafikanalys ser positivt på förslaget, som breddar perspektivet och ger grund för en mer differentierad miljöstyrning. En sådan bör dock inte omfatta all form av miljöpåverkan från fartyg, med risk för att de samlade effekterna blir förhållandevis små. Genom att fokusera differentieringen på områden där sjöfartens miljöpåverkan är som störst har styrande avgifter också störst förutsättningar för att ge effekt. Som ett exempel kan nämnas det planerade kvävekontrollområdet i Nordsjön och Östersjön. Trafikanalys preliminära bedömning är att införande av ett sådant kvävekontrollområde kan komma att öka behovet av fokuserad differentiering på just kväveoxider.

Trafikanalys ser vidare positivt på förslaget om att grunden för uttag av avgifter breddas till att även omfatta antalet passagerare på ett fartyg. Därmed blir grunden för avgiftsuttag mer lika för gods respektive passagerare.


Sjöfartsstödets effekter 2018


Trafikanalys konstaterar att sjöfartsstödet 2018 fortsatt hade stor betydelse för den svenska rederinäringen. I genomsnitt...

Växthusgasutsläpp från internationell sjöfart som utgått från Sverige


De senaste åren har den nationella rapporteringen av växthusgasutsläpp pekat på en kraftig ökning av utsläpp från utrikes...

Minskade svavelutsläpp från sjöfart på Medelhavet


Länderna kring Medelhavet har enats om att minska utsläppen av svavel från sjöfarten genom att göra Medelhavet till ett utsläpp...