Färja

Trafikanalys har ombetts att yttra sig över remiss Ändringar i förordningen (1997:1121) om farledsavgift. Trafikanalys har ingen erinran mot de föreslagna ändringarna.

Remissvar
Publicerad:  26 oktober 2016

Regeringen föreslår bl.a. att farledsavgifterna ska baseras på fartygs miljöpåverkan och inte som tidigare enbart på utsläpp av luftföroreningar. Trafikanalys ser positivt på förslaget, som breddar perspektivet och ger grund för en mer differentierad miljöstyrning. En sådan bör dock inte omfatta all form av miljöpåverkan från fartyg, med risk för att de samlade effekterna blir förhållandevis små. Genom att fokusera differentieringen på områden där sjöfartens miljöpåverkan är som störst har styrande avgifter också störst förutsättningar för att ge effekt. Som ett exempel kan nämnas det planerade kvävekontrollområdet i Nordsjön och Östersjön. Trafikanalys preliminära bedömning är att införande av ett sådant kvävekontrollområde kan komma att öka behovet av fokuserad differentiering på just kväveoxider.

Trafikanalys ser vidare positivt på förslaget om att grunden för uttag av avgifter breddas till att även omfatta antalet passagerare på ett fartyg. Därmed blir grunden för avgiftsuttag mer lika för gods respektive passagerare.


Svensk sjöfarts internationella konkurrenssituation 2022

Sjötrafiken minskade tydligt under pandemiåren med vissa tecken på en påbörjad återhämtning under 2021. Antalet fartygsanlöp i...

Förutsättningar och styrmedel för ökad elsjöfart

Det finns potential att öka elektrifieringen i svensk sjöfart. Inom ramen för ett regeringsuppdrag föreslår Trafikanalys nya...

Styrmedel för sjöfartens klimatomställning

Denna promemoria om styrmedel för sjöfarten är en del av Trafikanalys uppdrag att ta fram underlag om transportområdet till den...