Genomförande av det gemensamma signalsystemet för EU:s järnvägar dröjer

Tåg passerar station

Det europeiska trafikstyrningssystemet för järnväg (ERTMS) ska ersätta de olika järnvägssignalsystem som finns idag och underlätta tågtrafiken mellan unionens medlemsländer.

Ca.1,2 miljarder euro har satsats från EU:s budget under perioden 2007–2013 för att bistå medlemsländerna med implementeringen av det nya systemet. Hinder för det gemensamma signalsystemets genomslagskraft är enligt Europeiska revisionsrätten att infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag är motvilliga till att investera i omställningen på grund av höga kostnader.

Pressmeddelande från Europeiska revisionsrätten

Europeiska revisionsrättens rapport: Ett gemensamt europeiskt trafikstyrningssystem för järnväg: kommer det politiska beslutet någonsin att bli verklighet?


Både ökad konkurrens och samarbete mellan flyg och tåg


Eurostar lanserar möjligheten att åka utan byte mellan Amsterdam och London i ett försök att ytterligare trappa upp konkurrense...

Sänkt moms på järnvägsbiljetter i Tyskland


Den tyska regeringen har sänkt momsen på järnvägsbiljetter från 19 till 7 procent för långväga resor (över 50 km). Det betyder...

Infrastrukturförvaltare beskriver hur de kan bidra till sänkta koldioxidutsläpp


I en ny rapport beskriver infrastrukturförvaltarna hur de kan arbeta för att minska koldioxidutsläppen från järnvägen. Det peka...