Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

Genomförande av det gemensamma signalsystemet för EU:s järnvägar dröjer

Tåg passerar station

Det europeiska trafikstyrningssystemet för järnväg (ERTMS) ska ersätta de olika järnvägssignalsystem som finns idag och underlätta tågtrafiken mellan unionens medlemsländer.

Ca.1,2 miljarder euro har satsats från EU:s budget under perioden 2007–2013 för att bistå medlemsländerna med implementeringen av det nya systemet. Hinder för det gemensamma signalsystemets genomslagskraft är enligt Europeiska revisionsrätten att infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag är motvilliga till att investera i omställningen på grund av höga kostnader.

Pressmeddelande från Europeiska revisionsrätten

Europeiska revisionsrättens rapport: Ett gemensamt europeiskt trafikstyrningssystem för järnväg: kommer det politiska beslutet någonsin att bli verklighet?


Europaparlamentets utskott för transport och turism: bättre villkor för tågresenärer


I en pågående översyn föreslår Europaparlamentets utskott för transport och turism att ersättningen till tågresenärer vid...

Så ska järnvägsolyckor hanteras – EU presenterar kontinuitetsplan ett år efter Rastattincidenten


Efter en olycka i den tyska staden Rastatt i augusti 2017 blev en högt belastad järnvägskorridor avstängd i nära två månader,...

Klartecken för tyskt statsstöd för ökad konkurrenskraft för järnvägstransporter


Tyskland vill att mer gods transporteras på järnväg i stället för väg och sjösätter ett omfattande bidrag för att underlätta fö...