Genomförande av det gemensamma signalsystemet för EU:s järnvägar dröjer

Tåg passerar station

Det europeiska trafikstyrningssystemet för järnväg (ERTMS) ska ersätta de olika järnvägssignalsystem som finns idag och underlätta tågtrafiken mellan unionens medlemsländer.

Ca.1,2 miljarder euro har satsats från EU:s budget under perioden 2007–2013 för att bistå medlemsländerna med implementeringen av det nya systemet. Hinder för det gemensamma signalsystemets genomslagskraft är enligt Europeiska revisionsrätten att infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag är motvilliga till att investera i omställningen på grund av höga kostnader.

Pressmeddelande från Europeiska revisionsrätten

Europeiska revisionsrättens rapport: Ett gemensamt europeiskt trafikstyrningssystem för järnväg: kommer det politiska beslutet någonsin att bli verklighet?


Kommissionen lämnar rapport över utvecklingen inom järnvägen


I den 6:e rapporten över järnvägens utveckling konstateras att persontrafiken fortsätter att växa i EU, medan utvecklingen inom...

Nytt stödsystem för godstransporter på järnväg för att främja intermodalitet


Nu har Europeiska kommissionen godkänt att den belgiska staten får införa ett nytt finansiellt system för att uppmuntra...

Europaparlamentets utskott för transport och turism: bättre villkor för tågresenärer


I en pågående översyn föreslår Europaparlamentets utskott för transport och turism att ersättningen till tågresenärer vid...