Genomförande av det gemensamma signalsystemet för EU:s järnvägar dröjer

Tåg passerar station

Det europeiska trafikstyrningssystemet för järnväg (ERTMS) ska ersätta de olika järnvägssignalsystem som finns idag och underlätta tågtrafiken mellan unionens medlemsländer.

Ca.1,2 miljarder euro har satsats från EU:s budget under perioden 2007–2013 för att bistå medlemsländerna med implementeringen av det nya systemet. Hinder för det gemensamma signalsystemets genomslagskraft är enligt Europeiska revisionsrätten att infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag är motvilliga till att investera i omställningen på grund av höga kostnader.

Pressmeddelande från Europeiska revisionsrätten

Europeiska revisionsrättens rapport: Ett gemensamt europeiskt trafikstyrningssystem för järnväg: kommer det politiska beslutet någonsin att bli verklighet?


Marknaden för internationella tågbiljetter ska analyseras


Trafikanalys har fått regeringens uppdrag att ta fram ett kunskapsunderlag med en nulägesanalys om möjligheterna att boka...

Ny studie om kriterier för gröna järnvägsinvesteringar


Den växande marknaden för gröna obligationer, särskilt inom området klimatsmarta transporter, kan leda till att en betydande...

Europeisk webbportal för järnvägsanläggningar lanserad


I början av juni lanserades en europeisk webbportal, Rail Facilities Portal, med kartor över och information om anläggningar fö...