Genomförande av det gemensamma signalsystemet för EU:s järnvägar dröjer

Tåg passerar station

Det europeiska trafikstyrningssystemet för järnväg (ERTMS) ska ersätta de olika järnvägssignalsystem som finns idag och underlätta tågtrafiken mellan unionens medlemsländer.

Ca.1,2 miljarder euro har satsats från EU:s budget under perioden 2007–2013 för att bistå medlemsländerna med implementeringen av det nya systemet. Hinder för det gemensamma signalsystemets genomslagskraft är enligt Europeiska revisionsrätten att infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag är motvilliga till att investera i omställningen på grund av höga kostnader.

Pressmeddelande från Europeiska revisionsrätten

Europeiska revisionsrättens rapport: Ett gemensamt europeiskt trafikstyrningssystem för järnväg: kommer det politiska beslutet någonsin att bli verklighet?


Remissvar på promemorian "Fjärde järnvägspaketet"


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över promemorian "Fjärde järnvägspaketet". Här lämnas förslag till hur EU:s sex rättsakt...

Rekommendationer för att den europeiska järnvägssektorn ska förbli världsledande


En expertgrupp pläderar för ett snabbt införande av det fjärde järnvägspaketet, implementering av ERTMS och andra innovationer...

Nattågens återkomst i Europa


När den tyska tågjätten Deutsche Bahn upphörde med sina nattåg sågs det som ytterligare ett tecken på att nattågen saknade...