EU-kommissionen kan skrota frivilligt system för minskning av järnvägsbuller

X2000 tåg kommer till Stockholm

År 2015 infördes förordningen om avgiftsuttag för buller, den EU-förordningen som ger en rättslig ram för att införa bullerdifferentierade avgifter för tillträde till järnvägsspår. Målet har varit att skapa ekonomiska incitament för bullerminskande upprustningar inom järnvägstrafiken, särskilt gällande montering av bullerminskande bromsblock.

Bara Tyskland, Nederländerna och Österrike har hittills tillämpat förordningen. Givet denna bakgrund kartlägger EU-kommissionen nu förordningens effekter för att, baserat på resultatet, göra en bedömning av huruvida en EU-intervention är det mest effektiva sättet att lösa bullerproblemet.

Järnvägstrafik och särskild godstrafik är, efter vägtrafik, den näst största orsaken till bullerförorening i Europa.

Mer information:
EU:s förordning om fastställande av de förfaranden som ska följas vid tillämpningen av avgiftsuttag för kostnaden för bullereffekter.

 


Frankrike hoppar på vätgaståget


Det franska statliga tågbolaget SNCF har beslutat att beställa 15 vätgasdrivna regionaltåg som ersättning för dieseldrivna tåg....

Marknaden för internationella tågbiljetter ska analyseras


Trafikanalys har fått regeringens uppdrag att ta fram ett kunskapsunderlag med en nulägesanalys om möjligheterna att boka...

Ny studie om kriterier för gröna järnvägsinvesteringar


Den växande marknaden för gröna obligationer, särskilt inom området klimatsmarta transporter, kan leda till att en betydande...