EU-kommissionen kan skrota frivilligt system för minskning av järnvägsbuller

X2000 tåg kommer till Stockholm

År 2015 infördes förordningen om avgiftsuttag för buller, den EU-förordningen som ger en rättslig ram för att införa bullerdifferentierade avgifter för tillträde till järnvägsspår. Målet har varit att skapa ekonomiska incitament för bullerminskande upprustningar inom järnvägstrafiken, särskilt gällande montering av bullerminskande bromsblock.

Bara Tyskland, Nederländerna och Österrike har hittills tillämpat förordningen. Givet denna bakgrund kartlägger EU-kommissionen nu förordningens effekter för att, baserat på resultatet, göra en bedömning av huruvida en EU-intervention är det mest effektiva sättet att lösa bullerproblemet.

Järnvägstrafik och särskild godstrafik är, efter vägtrafik, den näst största orsaken till bullerförorening i Europa.

Mer information:
EU:s förordning om fastställande av de förfaranden som ska följas vid tillämpningen av avgiftsuttag för kostnaden för bullereffekter.

 


Remissvar på promemorian "Fjärde järnvägspaketet"


Trafikanalys har ombetts att yttra sig över promemorian "Fjärde järnvägspaketet". Här lämnas förslag till hur EU:s sex rättsakt...

Rekommendationer för att den europeiska järnvägssektorn ska förbli världsledande


En expertgrupp pläderar för ett snabbt införande av det fjärde järnvägspaketet, implementering av ERTMS och andra innovationer...

Nattågens återkomst i Europa


När den tyska tågjätten Deutsche Bahn upphörde med sina nattåg sågs det som ytterligare ett tecken på att nattågen saknade...