Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
X2000 ankommer till Stockholm

EU-kommissionen kan skrota frivilligt system för minskning av järnvägsbuller

År 2015 infördes förordningen om avgiftsuttag för buller, den EU-förordningen som ger en rättslig ram för att införa bullerdifferentierade avgifter för tillträde till järnvägsspår. Målet har varit att skapa ekonomiska incitament för bullerminskande upprustningar inom järnvägstrafiken, särskilt gällande montering av bullerminskande bromsblock.

Bara Tyskland, Nederländerna och Österrike har hittills tillämpat förordningen. Givet denna bakgrund kartlägger EU-kommissionen nu förordningens effekter för att, baserat på resultatet, göra en bedömning av huruvida en EU-intervention är det mest effektiva sättet att lösa bullerproblemet.

Järnvägstrafik och särskild godstrafik är, efter vägtrafik, den näst största orsaken till bullerförorening i Europa.

Mer information:
EU:s förordning om fastställande av de förfaranden som ska följas vid tillämpningen av avgiftsuttag för kostnaden för bullereffekter.

 




Gap-analys av kunskapsunderlag om järnvägstransporter - delredovisning II


Trafikanalys har i uppdrag av regeringen att föreslå åtgärder för att utveckla dagens statistik och kunskapsunderlag om...

Ökad kunskap om järnvägstransporter


Trafikanalys har fått i uppdrag av regeringen att föreslå åtgärder för att utveckla dagens statistik och kunskapsunderlag om...

EU-kommissionens förslag till ändringar i tågpassagerarförordningen


Trafikanalys har lämnat ett remissyttrande angående EU-kommissionens förslag till förändringar i tågpassagerarförordningen...