EU-kommissionen kan skrota frivilligt system för minskning av järnvägsbuller

X2000 tåg kommer till Stockholm

År 2015 infördes förordningen om avgiftsuttag för buller, den EU-förordningen som ger en rättslig ram för att införa bullerdifferentierade avgifter för tillträde till järnvägsspår. Målet har varit att skapa ekonomiska incitament för bullerminskande upprustningar inom järnvägstrafiken, särskilt gällande montering av bullerminskande bromsblock.

Bara Tyskland, Nederländerna och Österrike har hittills tillämpat förordningen. Givet denna bakgrund kartlägger EU-kommissionen nu förordningens effekter för att, baserat på resultatet, göra en bedömning av huruvida en EU-intervention är det mest effektiva sättet att lösa bullerproblemet.

Järnvägstrafik och särskild godstrafik är, efter vägtrafik, den näst största orsaken till bullerförorening i Europa.

Mer information:
EU:s förordning om fastställande av de förfaranden som ska följas vid tillämpningen av avgiftsuttag för kostnaden för bullereffekter.

 


Både ökad konkurrens och samarbete mellan flyg och tåg


Eurostar lanserar möjligheten att åka utan byte mellan Amsterdam och London i ett försök att ytterligare trappa upp konkurrense...

Sänkt moms på järnvägsbiljetter i Tyskland


Den tyska regeringen har sänkt momsen på järnvägsbiljetter från 19 till 7 procent för långväga resor (över 50 km). Det betyder...

Infrastrukturförvaltare beskriver hur de kan bidra till sänkta koldioxidutsläpp


I en ny rapport beskriver infrastrukturförvaltarna hur de kan arbeta för att minska koldioxidutsläppen från järnvägen. Det peka...