X2000 tåg kommer till Stockholm

År 2015 infördes förordningen om avgiftsuttag för buller, den EU-förordningen som ger en rättslig ram för att införa bullerdifferentierade avgifter för tillträde till järnvägsspår. Målet har varit att skapa ekonomiska incitament för bullerminskande upprustningar inom järnvägstrafiken, särskilt gällande montering av bullerminskande bromsblock.

Bara Tyskland, Nederländerna och Österrike har hittills tillämpat förordningen. Givet denna bakgrund kartlägger EU-kommissionen nu förordningens effekter för att, baserat på resultatet, göra en bedömning av huruvida en EU-intervention är det mest effektiva sättet att lösa bullerproblemet.

Järnvägstrafik och särskild godstrafik är, efter vägtrafik, den näst största orsaken till bullerförorening i Europa.

Mer information:
EU:s förordning om fastställande av de förfaranden som ska följas vid tillämpningen av avgiftsuttag för kostnaden för bullereffekter.

 


Finns det någon framtid för gränsöverskridande tågtrafik?

Överflyttning av människor och gods till järnväg utgör en viktig del av EU:s klimatarbete. Trots ansträngningar under många år...

EU:s nya tågpassagerarförordning

Trafikanalys har ombetts att yttra sig över ovannämnda remiss. I remissen föreslås hur svensk lag kan anpassas i enlighet med...

Förslag till Transportstyrelsens föreskrift om olycks- och säkerhetsrapportering för järnväg

Transportstyrelsen har gett Trafikanalys möjlighet att yttra sig över förslaget för ny föreskrift om olycks- och säkerhetsrappo...