Godståg i trafik

EU-kommissionen ser just nu över systemet för bullerdifferentierade banavgifter på järnvägen. Regler kring detta finns i genomförandeförordningen (2015/429/EU) om ”fastställande av de förfaranden som ska följas vid tillämpningen av avgiftsuttag för kostnaden för bullereffekter”. Som en del i översynen har kommissionen öppnat ett samråd, riktat till allmänheten, som kommer att pågå till den 20 juni (ytterligare ett samråd, riktat till experter, kommer att starta under andra kvartalet 2018).

Järnvägstrafiken, och särskilt godstransporter, är den näst största bullerkällan i EU efter vägtransporter. Det effektivaste sättet att minska järnvägsbuller är för närvarande att efterhandsutrusta de befintliga godsvagnarna med bromsblock av kompositmaterial. Denna tekniska lösning minskar järnvägsbullret med upp till 10 dB, vilket motsvarar en minskning på 50 procent i hörbart buller för människor.

Upprustningen uppmuntras i första hand genom lägre banavgifter så att man på sikt tjänar in kostnaden för att installera kompositbromsblock. Den rättsliga grunden för bullerdifferentierade banavgifter finns i den genomförandeförordning som nu ses över. Kommissionen har tidigare konstaterat att endast Tyskland, Nederländerna och Österrike hittills har tillämpat förordningen, och att det därför bör undersökas huruvida en EU-intervention är det mest effektiva sättet att lösa järnvägens bullerproblem.

Läs mer här.

Länk till genomförandeförordningen.


Förslag till Transportstyrelsens föreskrift om olycks- och säkerhetsrapportering för järnväg

Transportstyrelsen har gett Trafikanalys möjlighet att yttra sig över förslaget för ny föreskrift om olycks- och säkerhetsrappo...

Tillfällig nedsättning av banavgifter med anledning av covid-19

  Trafikanalys har tagit del av innehållet i promemorian "Tillfällig nedsättning av banavgifter med anledning av covid-19" och...