EU-kommissionen bjuder in till samråd om bullerdifferentierade banavgifter

Godståg i trafik

EU-kommissionen ser just nu över systemet för bullerdifferentierade banavgifter på järnvägen. Regler kring detta finns i genomförandeförordningen (2015/429/EU) om ”fastställande av de förfaranden som ska följas vid tillämpningen av avgiftsuttag för kostnaden för bullereffekter”. Som en del i översynen har kommissionen öppnat ett samråd, riktat till allmänheten, som kommer att pågå till den 20 juni (ytterligare ett samråd, riktat till experter, kommer att starta under andra kvartalet 2018).

Järnvägstrafiken, och särskilt godstransporter, är den näst största bullerkällan i EU efter vägtransporter. Det effektivaste sättet att minska järnvägsbuller är för närvarande att efterhandsutrusta de befintliga godsvagnarna med bromsblock av kompositmaterial. Denna tekniska lösning minskar järnvägsbullret med upp till 10 dB, vilket motsvarar en minskning på 50 procent i hörbart buller för människor.

Upprustningen uppmuntras i första hand genom lägre banavgifter så att man på sikt tjänar in kostnaden för att installera kompositbromsblock. Den rättsliga grunden för bullerdifferentierade banavgifter finns i den genomförandeförordning som nu ses över. Kommissionen har tidigare konstaterat att endast Tyskland, Nederländerna och Österrike hittills har tillämpat förordningen, och att det därför bör undersökas huruvida en EU-intervention är det mest effektiva sättet att lösa järnvägens bullerproblem.

Läs mer här.

Länk till genomförandeförordningen.


Frankrike hoppar på vätgaståget


Det franska statliga tågbolaget SNCF har beslutat att beställa 15 vätgasdrivna regionaltåg som ersättning för dieseldrivna tåg....

Marknaden för internationella tågbiljetter ska analyseras


Trafikanalys har fått regeringens uppdrag att ta fram ett kunskapsunderlag med en nulägesanalys om möjligheterna att boka...

Ny studie om kriterier för gröna järnvägsinvesteringar


Den växande marknaden för gröna obligationer, särskilt inom området klimatsmarta transporter, kan leda till att en betydande...