Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

EU-kommissionen bjuder in till samråd om bullerdifferentierade banavgifter

Godståg i trafik

EU-kommissionen ser just nu över systemet för bullerdifferentierade banavgifter på järnvägen. Regler kring detta finns i genomförandeförordningen (2015/429/EU) om ”fastställande av de förfaranden som ska följas vid tillämpningen av avgiftsuttag för kostnaden för bullereffekter”. Som en del i översynen har kommissionen öppnat ett samråd, riktat till allmänheten, som kommer att pågå till den 20 juni (ytterligare ett samråd, riktat till experter, kommer att starta under andra kvartalet 2018).

Järnvägstrafiken, och särskilt godstransporter, är den näst största bullerkällan i EU efter vägtransporter. Det effektivaste sättet att minska järnvägsbuller är för närvarande att efterhandsutrusta de befintliga godsvagnarna med bromsblock av kompositmaterial. Denna tekniska lösning minskar järnvägsbullret med upp till 10 dB, vilket motsvarar en minskning på 50 procent i hörbart buller för människor.

Upprustningen uppmuntras i första hand genom lägre banavgifter så att man på sikt tjänar in kostnaden för att installera kompositbromsblock. Den rättsliga grunden för bullerdifferentierade banavgifter finns i den genomförandeförordning som nu ses över. Kommissionen har tidigare konstaterat att endast Tyskland, Nederländerna och Österrike hittills har tillämpat förordningen, och att det därför bör undersökas huruvida en EU-intervention är det mest effektiva sättet att lösa järnvägens bullerproblem.

Läs mer här.

Länk till genomförandeförordningen.


Nytt stödsystem för godstransporter på järnväg för att främja intermodalitet


Nu har Europeiska kommissionen godkänt att den belgiska staten får införa ett nytt finansiellt system för att uppmuntra...

Europaparlamentets utskott för transport och turism: bättre villkor för tågresenärer


I en pågående översyn föreslår Europaparlamentets utskott för transport och turism att ersättningen till tågresenärer vid...

Så ska järnvägsolyckor hanteras – EU presenterar kontinuitetsplan ett år efter Rastattincidenten


Efter en olycka i den tyska staden Rastatt i augusti 2017 blev en högt belastad järnvägskorridor avstängd i nära två månader,...