Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Två händer håller i ett dokument

Haverikommissionens rekommendationer tas om hand

Transportmyndigheternas arbete med att ta emot och genomföra åtgärder som föreslås i rekommendationer från Statens haverikommission fungerar förhållandevis bra. Det visar Trafikanalys rapport "Följer transportmyndigheterna Haverikommissionens rekommendationer?" I rapporten pekas också flera områden med förbättringspotential ut.

Sedan den 1 januari 2011 har Statens haverikommission lämnat 102 rekommendationer till Transportstyrelsen, Trafikverket, Luftfartsverket och Sjöfartsverket. Rekommendationerna pekar på områden där olycksutredningar har visat att åtgärder av någon form behövs.

– Syftet med utredningarna och rekommendationerna är att lära för att kunna genomföra säkerhetsförbättringar. Vi ville undersöka vad som händer med rekommendationerna, säger Anna Ullström, projektledare för studien.

I rapporten presenteras en kartläggning av rekommendationerna och transportmyndigheternas rutiner för att hantera och följa upp dessa rekommendationer diskuteras. Ett antal förbättringsområden, som rör både rekommendationernas utformning, hanteringen av rekommendationerna och uppföljningen av genomförda åtgärder, presenteras.

– Transportstyrelsen är mottagare av det stora flertalet av rekommendationerna. De skulle kunna utveckla sitt arbete ytterligare, t.ex. när det gäller uppföljningsarbetet och kontakter med andra aktörer, fortsätter Anna Ullström.

I rapporten konstateras också att ingen myndighet idag har ett ansvar för att följa upp effekterna av de åtgärder som genomförs. Det föreslås även att Transportstyrelsens verktyg för att hantera rekommendationer ses över.

Studien är utförd av MTO Säkerhet på uppdrag av Trafikanalys.

Läs rapporten:




Konkurrenssituationen för svensk sjöfart


Många insatser pågår och har genomförts för att gynna svensk sjöfart, men ännu ses inget trendbrott i utvecklingen för den...

Överenskommelser om nya säkerhetsregler för passagerarfartyg


Den 15 juni nåddes en preliminär överenskommelse mellan EU-parlamentets förhandlare och det maltesiska ordförandeskapet om...

Effekter av SECA på sjöfartens bränsleanvändning efterlevnad och kustnära luftkvalitet


Den första januari 2015 skärptes kravet på svavelhalten i sjöfartens bränsle och utsläpp i det svavelkontrollområde (SECA) som...