Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Händer på lastbilsratt

Tuffare regler för den tunga yrkestrafiken

Lastbilsförare och fackföreningar kräver att Europeiska kommissionen stänger kryphålen som möjliggör att godsleveranser inom unionen utförs av underbetalda arbetare från de fattigaste EU-länderna.

Kommissionär Bulc planerar att presentera en reform på området i maj, men uttalade sig redan nu om att brevlådeföretag som pressar förarlönerna är en av huvudorsakerna till slitningarna mellan låglöne- och höglöneländer.

Bulc avser inte att ändra på cabotagereglerna, men har planer på att stärka tvingande åtgärder som förhindrar arbetsgivare från att bryta mot lagen. Enligt Europeiska transportarbetarförbundet kan det innebära att lastbilar måste utrustas med apparater som registrerar förarens nationalitet, var, när och hur länge de kör på vägarna.

De gränsöverskridande transporterna har ökat inom EU. Polska förare transporterar mer gods över gränserna än några andra nationaliteter. Tyskland och Frankrike är de länder där störst mängd gods transporteras av utländska förare, enligt uppgifter från Eurostat 2014. Kommissionen har länge eftersträvat EU gemensamma sociala standarder för lastbilsförare men utan att få igenom några regler. Nationella minimilöner (jmf Tyskland och Frankrike) anser dock Bulc inte är vägen att gå. Men nya arbetsmarknadsregler väntas ingå i förslaget som kommer senare i vår. Utstationeringsdirektivet har för tillfället fastnat i trepartsförhandlingarna mellan Europaparlamentet, Europeiska kommissionen och Europeiska unionens råd.

Mer information i samma ämne:

Euractive: Bulc vill ha minimilön

Euractive: Bryssel tar strid mot Tyskland om minimilön

Euractive: Inget slut i sikte om utstationeringsdirektivet




Fortsatt uppåt för nyregistrerade personbilar


Under juni månad 2017 nyregistrerades 39 881 personbilar, det är en ökning med 4,3 procent jämfört med juni månad föregående år...

Det nationella cykelbokslutet 2016


En vanlig dag cyklar i genomsnitt cirka 800 000 personer sju kilometer var, enligt statistik som Trafikanalys har levererat til...

EU-kommissionen bjuder in till samråd om säker väginfrastruktur


Kommissionen har för avsikt att revidera två direktiv som rör väginfrastrukturens säkerhet; direktiv 2008/96/EG om förvaltning ...