""

I maj 2017 presenterade kommissionen ett förslag till revidering av det s.k. eurovinjettdirektivet (1999/62/EG). Det idag befintliga eurovinjettdirektivet reglerar vägavgifter och fordonsskatter för tunga fordon över 3,5 ton för användandet av TEN-T-vägar och motorvägar. Direktivet tvingar inte medlemsstaterna att införa vägavgifter, men om medlemsstaten väljer att ta ut vägavgifter på det transeuropeiska vägnätet eller motorvägar måste de uppfylla direktivets villkor. 

Kommissionens förslag till revidering innebär att direktivet utökas till att omfatta vägavgifter även för bussar, personbilar, minibussar och lätta lastbilar (inte bara tunga lastbilar). Möjligheten att tillämpa tidsbaserade vägavgifter fasas ut, och avgifterna ska istället bli distansbaserade. Avgifterna måste differentieras utifrån fordonens koldioxidutsläpp, medan det ska vara frivilligt att även differentiera utifrån buller och utsläpp av luftföroreningar. Fordon med mycket låga utsläpp (såsom elfordon) ska ges kraftiga avgiftsrabatter. En viss andel av avgiftsintäkterna måste öronmärkas till vägunderhåll.

Parlamentets transportutskott har nu röstat för att skärpa kommissionens förslag på ett antal punkter. Bl.a. vill utskottet att övergången från tids- till avståndsbaserade avgifter ska ske år 2023 för tunga fordon och 2026 för lätta fordon, vilket är ett respektive två år tidigare än kommissionen föreslagit. Utskottet vill också från år 2021 sätta en miniminivå för hur mycket medlemsstaterna måste ta betalt för externa kostnader (buller och utsläpp) från tunga fordon. Eftersom det rådde stor enighet över partigränserna i transportutskottet vid omröstningen, så går ärendet nu direkt vidare till förhandling med rådet, utan omröstning i parlamentets plenum.

Läs mer här.

Se rapportering från Euractiv.