""

I ett brev till medlemsländernas transportministrar, daterat 17 juli, uppmanar kommissionären Elzbieta Bienkowska medlemsländerna att fortsätta agera mot fusk med utsläppssiffrorna från dieselbilar.

Hon varnar dock för att införa allt för strikta, nationellt eller lokalt baserade, förbud mot dieselbilar. Sådana förbud skulle kunna leda till en ”kollaps” av marknaden för dieselfordon, och att fordonstillverkarna därmed berövas de inkomster de behöver för att kunna finansiera satsningar på mer miljövänliga bilar.  Veckan efter att Bienkowska skickat sitt brev sa för övrigt kommissionens talesperson i konkurrensfrågor, Ricardo Cardoso, att restriktioner i första hand ska baseras på fordonens utsläpp, snarare än på vilken typ av bränsle de använder.

 

I sitt brev uppmanar Bienkowska också medlemsländerna att dra tillbaka alla Volkswagen-bilar som inte överensstämmer med typgodkännandereglerna senast i slutet av 2017, och att se till att de fasas ut helt och hållet under 2018. Hon lovordar de länder, t.ex. Frankrike och Tyskland, som har tillämpat återkallandeprogram, men säger samtidigt att medlemsländerna framöver behöver föra en mer proaktiv politisk dialog med fordonstillverkarna om man ska kunna öka takten i utsläppsminskningarna. Bienkowska beklagar också de nya fall av fusk som upptäckts bland Audi – och Porsche-modeller, och menar att de nya föreslagna reglerna för typgodkännande inte kommer att fungera i praktiken om inte nationella marknadsövervakningsmyndigheter litar på varandra. Om så blir fallet så kan man behöva införa en gemensam EU-myndighet, även om detta inte är det mest önskvärda alternativet.