""

Efter att ha mottagit flera olika framställningar där oro för trafikens luftföroreningar i stadsmiljö uttrycktes på olika beställde Europaparlamentets utskott för framställningar (PETI) en studie över problem och möjliga lösningar. I studien ges flera praktiska exempel på lösningar.

I rapporten konstateras att luftkvalitetsdirektivets gränsvärden för PM10 och NO2 inte uppnås i flera medlemsstater och att kommissionen därför har vidtagit åtgärder mot flera stater. I rapporten konstateras vidare att medan situationen i många städer förbättrats för PM10-utsläpp så är utsläppen av kvävedioxid fortfarande höga.

Som exempel på särskilt framgångsrika styrmedel och åtgärder för att minska luftföroreningar från trafiken nämns:

• Miljözoner – med förbud och/eller med avgift.
• Långsiktiga strategier för att främja cykeltrafik i synnerhet och "aktiva lägen" i allmänhet (som i Köpenhamn och Nederländerna).
• Stadsplanering - omfördelning av det offentliga rummet.
• Parkeringar – tillgång och regler.
• Främjande av kollektivtrafik.
• Skatteincitament för att motverka dieseldrivna fordon. Som exempel nämns Nederländerna där andelen dieseldrivna personbilar är den lägsta inom EU, trots att de har de största prisskillnaderna för bensin till diesel. Skatter på dieselbilar är dock högre, eftersom den nederländska skattepolitiken syftar till att dämpa dieseldrivna fordon.
• Trängselskatter/avgifter
• Utsläppsminskning från frakt.
• Integrerade godstransporter i stadsmiljö.

I rapporten framhålls vidare att det finns flera olika regelmässiga stöd för att minska utsläppen i städer från dieselbilar, inklusive lastbilar. Det görs ingen större åtskillnad på bästa exempel och rekommenderade exempel.

 Läs mer om rapporten här.