Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Vägavgift

Yttrande över promemorian - Höjda och miljödifferentierade vägavgifter

Trafikanalys ser positivt på att vägavgiften höjs mot aktuella maxbelopp och att en kraftigare miljödifferentiering av vägavgiften sker, i linje med det s.k. Eurovinjettdirektivet, så att fordon med högre utsläpp betalar högre vägavgift och fordon med lägre utsläpp betalar lägre avgift. 

Sammanfattningsvis gör Trafikanalys följande bedömningar:

  • Utländska åkare som köper endagsvinjetter ges inte några incitament till att använda renare fordon. Däremot höjs avgiften för endagsvinjetten kraftigt. Svenska åkare köper helårsvinjetter och får i de flesta fall en mindre höjning men ges samtidigt starkare incitament att använda renare fordon. Effekterna kan därför bli olika på utvecklingen av den svenska respektive utländska fordonsflottan som används i Sverige.

  • Kostnadsökningen är liten i förhållande till transportkostnaderna. Den övervältras i hög grad på svenska företag och konsumenter, men i någon utsträckning också på utländska företag och konsumenter. 
  • Eftersom vägavgiften inte är rörlig i direkt relation till trafikarbetet är det inte något idealt styrmedel för att internalisera trafikens externa effekter, och Trafikanalys räknar inte vägavgiften (liksom inte heller fordonsskatten) som internaliserande i våra redovisningar av transportsektorns samhällsekonomiska kostnader. I avsaknad av en avståndsbaserad vägavgift utgör den tidsbaserade vägavgiften ett komplement till andra skatter och avgifter på vägtrafik. Väg­avgiften är dock låg i förhållande till de samhällsekonomiska marginal­kostnaderna för vägslitage och luftföroreningar.

Hela yttrandet (Fi 2018/01890/S2)




Yttrande över förordningsändringar med anledning av ny vägtrafikdatalag m.m.


Trafikanalys har anmodats att yttra sig över remitteringsPM – förordningsändringar i anledning av en ny vägtrafikdatalag och en...

Gröna MEP:ar kritiserar hemlighetsmakeri kring ”Dieselgate”


Ledamöter ur den gröna gruppen skickade den 11 juli in en anmälan till Europeiska ombudsmannen där de kritiserar den restriktiv...

Miljöministrar diskuterade skärpta utsläppskrav för personbilar och lätta fordon


Sveriges miljöminister Karolina Skog debatterade kommissionens förslag från november 2017 om nya utsläppskrav för koldioxid på...