Sänkt bashastighet i tätort

Vägskylt

Trafikanalys ska utreda förutsättningarna och konsekvenserna, finansiella och legala, av en sänkt bashastighet i tätort.

I uppdraget ingår även att analysera alternativ till en generell sänkning av bashastigheten i syfte att möjliggöra sänkta hastigheter i tätort.

Konsekvenserna av sänkt bashastighet i tätort och alternativ till detta, ska utvärderas i relation till de transportpolitiska målen som helhet.

Trafikverket och Transportstyrelsen ska bistå Trafikanalys med underlag i uppdraget. Vid genomförandet av uppdraget ska Trafikanalys samråda med Sveriges kommuner och landsting samt andra berörda aktörer.

Uppdraget ska redovisas till Näringsdepartementet senast den 20 oktober 2017.

Utredningen om bashastighet är en del i regeringens nystart för nollvisionen och ska tydliggöra inriktningen för det fortsatta arbetet för trafiksäkerhet. Inom ramen för nollvisionen har Trafikanalys även fått uppdraget att föreslå transportpolitiska preciseringar avseende trafiksäkerhet. Klicka här för att komma till sidan för uppdraget.

Ladda ner broschyren från Regeringskansliet: 
Nystart för Nollvisionen -Ett intensifierat arbete för trafiksäkerheten i Sverige (8MB)

Läs mer om arbetet på regeringen.se

Ladda ner:


Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar


De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska...

Europas vägar skördade färre dödsoffer 2018


Kommissionen har presenterat preliminär statistik som visar att antalet döda i vägtrafiken inom EU minskade 2018 i jämförelse m...

EU riskerar att hamna på efterkälken i utvecklingen av batterier


Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på d...