Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Vit lastbil på en väg

Polen motsätter sig arbetsregler för lastbilschaufförer

Polen motsätter sig Europeiska kommissionens förslag om ändrade regler för lastbilschaufförernas arbetsvillkor när de färdas i olika EU-länder.

Polens infrastrukturminister menar att det vore bättre att förbättra villkoren inom ramen för det regelverk som redan finns. EU:s cabotage regler tillåter förare att tillbringa upp till sju dagar i ett annat EU-land men samtidigt arbeta enligt arbetsvillkor på hemmamarknaden. En grupp av västeuropeiska EU-länder, däribland Sverige, menar att detta har lett till såväl dåliga arbetsvillkor, låga löner som snedvriden konkurrens. Av de utländska förare som transporterar gods i EU-länder är polska förare den vanligaste nationaliteten. De flesta polska förarna som arbetar utomlands arbetar i Tyskland, Frankrike eller UK.

Polen liksom andra östeuropeiska länder vill inte ha restriktioner som försvårar för förarna att tillbringa tid i andra EU-länder. Men de möter på hårt motstånd från en grupp av åtta medlemsstater (Tyskland, Frankrike, Italien, Danmark, Österrike, Luxemburg, Belgien och Sverige) samt Norge, som gör gemensam sak för att få till EU-regler som motverkar underbetalda lastbilschaufförer.

Förslaget att ändra reglerna för hur lastbilsförare kan arbeta utomlands präglas av en delning mellan öst och väst, liksom var fallet i frågan om utstationeringsdirektivet.

Mer information i samma ämne:

Euractive: Västmedlemsstater kräver åtgärder mot låglönechaufförer

Euractive: Europeiska kommissionen planerar tuffare regler för lastbilsförare i maj




Begagnade miljöbilar lämnar landet


Många av de svenska begagnade miljöbilarna fortsätter att gå på export efter tre år i Sverige. Det visar en ny uppföljning av...

EU-domstolen avslår skadeståndskrav från EU-medborgare rörande utsläpp från fordon


EU-domstolen har avslagit en skadeståndsansökan som skickats in av en grupp om ca 1 500 EU-medborgare (de flesta från Frankrike...

Korttidsprognoser för den svenska vägfordonsflottan – metoder och antaganden


Trafikanalys har i uppdrag att göra korttidsprognoser för fordonsflottans utveckling för de kommande tre åren. Prognoserna görs...