Polen motsätter sig arbetsregler för lastbilschaufförer

Vit lastbil på en väg

Polen motsätter sig Europeiska kommissionens förslag om ändrade regler för lastbilschaufförernas arbetsvillkor när de färdas i olika EU-länder.

Polens infrastrukturminister menar att det vore bättre att förbättra villkoren inom ramen för det regelverk som redan finns. EU:s cabotage regler tillåter förare att tillbringa upp till sju dagar i ett annat EU-land men samtidigt arbeta enligt arbetsvillkor på hemmamarknaden. En grupp av västeuropeiska EU-länder, däribland Sverige, menar att detta har lett till såväl dåliga arbetsvillkor, låga löner som snedvriden konkurrens. Av de utländska förare som transporterar gods i EU-länder är polska förare den vanligaste nationaliteten. De flesta polska förarna som arbetar utomlands arbetar i Tyskland, Frankrike eller UK.

Polen liksom andra östeuropeiska länder vill inte ha restriktioner som försvårar för förarna att tillbringa tid i andra EU-länder. Men de möter på hårt motstånd från en grupp av åtta medlemsstater (Tyskland, Frankrike, Italien, Danmark, Österrike, Luxemburg, Belgien och Sverige) samt Norge, som gör gemensam sak för att få till EU-regler som motverkar underbetalda lastbilschaufförer.

Förslaget att ändra reglerna för hur lastbilsförare kan arbeta utomlands präglas av en delning mellan öst och väst, liksom var fallet i frågan om utstationeringsdirektivet.

Mer information i samma ämne:

Euractive: Västmedlemsstater kräver åtgärder mot låglönechaufförer

Euractive: Europeiska kommissionen planerar tuffare regler för lastbilsförare i maj


Liten ökning av koldioxidutsläppen från nya personbilar


De genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya vägfordon 2017 klarar med marginal målsättningen enligt data från Europeiska...

Europas vägar skördade färre dödsoffer 2018


Kommissionen har presenterat preliminär statistik som visar att antalet döda i vägtrafiken inom EU minskade 2018 i jämförelse m...

EU riskerar att hamna på efterkälken i utvecklingen av batterier


Att utveckla batteriteknik är en förutsättning för en ökad elektrifiering av fordonsflottan, men kan också vara en lösning på d...