Polen motsätter sig arbetsregler för lastbilschaufförer

Vit lastbil på en väg

Polen motsätter sig Europeiska kommissionens förslag om ändrade regler för lastbilschaufförernas arbetsvillkor när de färdas i olika EU-länder.

Polens infrastrukturminister menar att det vore bättre att förbättra villkoren inom ramen för det regelverk som redan finns. EU:s cabotage regler tillåter förare att tillbringa upp till sju dagar i ett annat EU-land men samtidigt arbeta enligt arbetsvillkor på hemmamarknaden. En grupp av västeuropeiska EU-länder, däribland Sverige, menar att detta har lett till såväl dåliga arbetsvillkor, låga löner som snedvriden konkurrens. Av de utländska förare som transporterar gods i EU-länder är polska förare den vanligaste nationaliteten. De flesta polska förarna som arbetar utomlands arbetar i Tyskland, Frankrike eller UK.

Polen liksom andra östeuropeiska länder vill inte ha restriktioner som försvårar för förarna att tillbringa tid i andra EU-länder. Men de möter på hårt motstånd från en grupp av åtta medlemsstater (Tyskland, Frankrike, Italien, Danmark, Österrike, Luxemburg, Belgien och Sverige) samt Norge, som gör gemensam sak för att få till EU-regler som motverkar underbetalda lastbilschaufförer.

Förslaget att ändra reglerna för hur lastbilsförare kan arbeta utomlands präglas av en delning mellan öst och väst, liksom var fallet i frågan om utstationeringsdirektivet.

Mer information i samma ämne:

Euractive: Västmedlemsstater kräver åtgärder mot låglönechaufförer

Euractive: Europeiska kommissionen planerar tuffare regler för lastbilsförare i maj


Kommissionens förslag undergräver avfallsbaserade biobränslen enligt branschföreträdare


Branschföreträdare uppger att Europeiska kommissionens förslag att ta bort ”dubbelräkningen” för avancerade biodrivmedel gentem...

Infrastruktur för tunga fordons behov av alternativa bränslen saknas i stora områden - regleringsförändringar efterfrågas


Europeiska parlamentet har beställt en studie som beskriver infrastrukturen för alternativa bränslen för tunga fordon och hur d...

Remissvar Kontroller på väg (SOU 2021:31)


Trafikanalys har lämnat ett yttrande över betänkandet Kontroller på väg (SOU 2021:31).