Polen motsätter sig arbetsregler för lastbilschaufförer

Vit lastbil på en väg

Polen motsätter sig Europeiska kommissionens förslag om ändrade regler för lastbilschaufförernas arbetsvillkor när de färdas i olika EU-länder.

Polens infrastrukturminister menar att det vore bättre att förbättra villkoren inom ramen för det regelverk som redan finns. EU:s cabotage regler tillåter förare att tillbringa upp till sju dagar i ett annat EU-land men samtidigt arbeta enligt arbetsvillkor på hemmamarknaden. En grupp av västeuropeiska EU-länder, däribland Sverige, menar att detta har lett till såväl dåliga arbetsvillkor, låga löner som snedvriden konkurrens. Av de utländska förare som transporterar gods i EU-länder är polska förare den vanligaste nationaliteten. De flesta polska förarna som arbetar utomlands arbetar i Tyskland, Frankrike eller UK.

Polen liksom andra östeuropeiska länder vill inte ha restriktioner som försvårar för förarna att tillbringa tid i andra EU-länder. Men de möter på hårt motstånd från en grupp av åtta medlemsstater (Tyskland, Frankrike, Italien, Danmark, Österrike, Luxemburg, Belgien och Sverige) samt Norge, som gör gemensam sak för att få till EU-regler som motverkar underbetalda lastbilschaufförer.

Förslaget att ändra reglerna för hur lastbilsförare kan arbeta utomlands präglas av en delning mellan öst och väst, liksom var fallet i frågan om utstationeringsdirektivet.

Mer information i samma ämne:

Euractive: Västmedlemsstater kräver åtgärder mot låglönechaufförer

Euractive: Europeiska kommissionen planerar tuffare regler för lastbilsförare i maj


Koldioxidutsläppen från nya lätta fordon ökade under 2018


De genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya lätta fordon i EU låg under 2018 väl under de aktuella utsläppsmålen, enligt...

Kommissionen presenterar indikatorer för uppföljning av trafiksäkerheten i EU


Kommissionen har publicerat en lista över resultatindikatorer (”key performance indicators”) som ska användas för att följa...

Kommissionen godkänner Tysklands stöd till rening av dieselfordon i städer


Tyskland planerar att införa ett stöd, omfattande totalt 431 miljoner euro, som ska användas för att eftermontera teknik som ka...