Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Planskild korsning

Transportpolitiska mål på regional och lokal nivå

Trafikanalys har låtit genomföra en översiktlig kartläggning av transportpolitiska målformuleringar på regional och kommunal nivå. Den visar bland annat att samtliga län nämner de nationella transportpolitiska målen, men att i vilken utsträckning de anges vara en central del av planeringen varierar.

I regeringens proposition Mål för framtidens resor och transporter (2008/09:93), som antogs av Riksdagen 2009, framgår att dåvarande regeringen hade som ambition att de transportpolitiska målen skulle kunna vara en utgångspunkt även för regionala och lokala målformuleringar samt uppmuntra till transportpolitiskt engagemang bland olika aktörer i kommuner och regioner samt i näringslivet.

I Förordning om länsplaner för regional transportinfrastruktur framgår också, sedan 2010, att planen ska innehålla en bedömning som innefattar redovisning av inverkan på de transportpolitiska målen. Idag saknas dock övergripande kunskap om hur upprättare av länsplaner och trafikplanerare på kommunal nivå arbetar med transportpolitiska mål. Trafikanalys har därför låtit genomföra en översiktlig kartläggning av transportpolitiska målformuleringar på regional och kommunal nivå.

Kartläggningen har utförts av Ramböll och visar bland annat att:

  • Samtliga län arbetar med någon form av målstyrning, men i vissa fall används beskrivningar av prioriterade utvecklingsområden istället för målformuleringar liknande de som används på nationell nivå.
  • Samtliga län nämner de nationella transportpolitiska målen, men i vilken utsträckning de anges vara en central del av planeringen varierar. Endast 7 av 21 län anger tydligt att de nationella målen är mål som ska uppfyllas av regionen.
  • Ungefär hälften av länen har mål som bedöms ligga inom den nationella målstrukturen, men där målen är uttryckta på annat sätt än i propositionen.
  • Fyra av fem län har formulerat egna mål som bedöms ligga utanför den nationella målstrukturen.
  • Bland de sex undersökta kommunala och regionala förvaltningarna i Göteborg, Karlstad, Malmö, Stockholm och Örebro kommun följer samtliga i stor utsträckning den nationella målstrukturen. Samtliga förvaltningar tar upp de nationella målen i de dokument som studerats.
  • Då kommuner undersöks framträder trygghet, säkerhet och tillförlitlighet som viktiga nyckelord medan länen i större utsträckning framhåller tillgänglighet mellan regioner och övergripande miljömål.

Läs mer om Trafikanalys uppdrag att se över transportpolitikens preciseringar och måluppföljning.

Här hittar du redovisningen




EU-pengar till 27 nya H2020-projekt


27 nya projekt får dela på 118 miljoner euro från EU:s största program för forskningsfinansiering, H2020. 

Borgmästare för europeiska storstäder efterlyser tuffare klimatåtgärder


Borgmästare och lokala ledare i tio större europeiska städer, däribland Paris, London och Stockholm, skriver i ett öppet brev...

Yttrande över förändringar i Transportstyrelsens föreskrifter om avgifter


Trafikanalys har anmodats att lämna yttrande över förändringar i Transportstyrelsens föreskrifter för avgifter ( TSFS 2016:105)...