Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

Sårbarheter i transportsystemet

Möjligheten att nyttja transportsystemet kan begränsas av många olika anledningar. Förändringar i klimatet, tekniska system, infrastruktur, organisation eller personal är några exempel som kan ändra förutsättningarna för transportsystemet och ge upphov till sårbarheter. Transportmyndigheternas arbete för att reducera sårbarheter och begränsa dess effekter är därför viktigt för en fungerande transportförsörjning och bidrar till att nå de transportpolitiska målen. I denna promemoria kartlägger Trafikanalys olika definitioner av sårbarhet och hur begreppet tillämpas av myndigheterna inom transportområdet. 

Kartläggningen visar att definitioner är många och skiljer sig åt beroende på vilket område som beskrivs. På övergripande nivå är det dock möjligt att urskilja ett antal gemensamma nämnare så som att sårbarhet handlar om att en relativt liten händelse får stora konsekvenser och att orsaken är att den verksamhet som drabbas inte har kapacitet att hantera det som sker på ett tillfredställande sätt.

Begreppet sårbarhet används sparsamt av transportmyndigheterna, men när det förekommer är det ofta i samband med myndigheternas arbete med krisberedskap, tekniska system och sådana påfrestningar på infrastruktur som kan innebära omfattande trafikstörningar, reparationskostnader etc. De delar av transportsystemet som saknar alternativa rutter beskrivs också som sårbara.

På strategisk nivå har transportmyndigheterna kännedom om de nya lagar och regler som syftar till att minska sårbarheterna inom transportområdet. Vilka åtgärder som kommer att vidtas för att möta kraven i dessa och de hot och risker som transportsystemet riskerar att utsättas för är under utveckling. Det pågår ett antal utvecklingsarbeten, så som en gemensam risk- och sårbarhetsanalys för hela transportområdet, som bl.a. syftar till att minska sårbarheterna. En uppföljning av dessa uppdrag och andra åtgärder som vidas för att minska sårbarheterna i transportsystemet kan ge en uppfattning om hur arbetet fortlöper. 

Hela publikationen hittar du här




EU-pengar till 27 nya H2020-projekt


27 nya projekt får dela på 118 miljoner euro från EU:s största program för forskningsfinansiering, H2020. 

Borgmästare för europeiska storstäder efterlyser tuffare klimatåtgärder


Borgmästare och lokala ledare i tio större europeiska städer, däribland Paris, London och Stockholm, skriver i ett öppet brev...

Yttrande över förändringar i Transportstyrelsens föreskrifter om avgifter


Trafikanalys har anmodats att lämna yttrande över förändringar i Transportstyrelsens föreskrifter för avgifter ( TSFS 2016:105)...