Sjöfart

Sjöfart - uppdaterat 21 januari 2021
Antal anlöp av lastfartyg till 40 större svenska hamnarna används som en indikator på godstrafiken till sjöss. Notera att ett anlöp enbart redovisar att ett fartyg anlöpt hamnen, det säger ingenting om godsvolymen. Under veckorna 11–50 år 2019 gjordes i genomsnitt 430 anlöp per vecka med lastfartyg, och under samma veckor 2020 sjönk detta till 364 anlöp per vecka, en minskning med 15 procent. Vecka 50 år 2020 minskade antal anlöp av lastfartyg med 10 procent, jämfört med samma vecka 2019 (Figur 1).
Källa: Seasearcher
Anm: Data finns enbart t.o.m. vecka 50. Lastfartyg består av fartygstyperna bulk, container, Ro/Ro, biltransportfartyg och övriga lastfartyg.
Källa: Trafikanalys
Av allt gods som hanteras i svenska hamnar (summan av lastat och lossat gods) transporteras ungefär 85 procent av godset mätt i ton utrikes dvs. till/från en utländsk hamn. Hanterad godsmängd låg första kvartalet 2020 på samma nivå som året innan. Andra kvartalet var skillnaden -1 procent och tredje kvartalet -6 procent. Tredje kvartalet minskade inrikes godsmängd betydligt mer än utrikes godsmängd (-13 mot -4 procent, Figur 2).
Källa: Trafikanalys
Normalt kommer ungefär 90 procent av samtliga ankommande passagerare till svenska hamnar, från en utländsk hamn. Ankommande passagerare till svenska hamnar minskade redan i kvartal 1 (-15 procent) och sedan följde drastiska minskningar under kvartal 2 (-75 procent) och även under kvartal 3 (-54 procent) (Figur 3).
Källa: Trafikanalys
Det är förstås de största hamnarna som stått för de största tappen i passagerarvolym. Antal passagerare från danska hamnar till svenska minskade med 68 procent under kvartal 2, och från de finska hamnarna var minskningen 94 procent. De norska hamnarna tappade samtliga passagerare, både kvartal 2 och 3. Kvartal 3 skedde en betydande återhämtning men antal passagerare ligger fortfarande på ungefär hälften av 2019 års nivå. Den inrikes passagerartrafiken är till nära nog 100 procent till/från Gotland.