Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

Det gemensamma europeiska luftrummet levererar inte ännu

Flygplansvinge

Det gemensamma europeiska luftrummet, Single European Sky (SES), är ett EU-initiativ som syftar till att öka effektiviteten i flyglednings- och flygtrafiktjänsten genom att minska fragmenteringen i det europeiska luftrummet för att möta framtida krav på kapacitet och säkerhet.

Projektets huvudmål, att minska förseningar och fragmentering av luftrummet samt kostnader, har ännu inte uppnåtts som europeiska revisionsrätten (ECA) konstaterar.

Projektet för ett gemensamt europeiskt luftrum lanserades i slutet på 1990-talet och 2004 godkändes ett första paket av åtgärder, SES 1. Eftersom det inte gav det förväntade resultatet fick projektet en uppdatering 2009 med SES 2. Det nuvarande förslaget SES 2+ syftar till att snabba på reformen av flygtrafiktjänster eftersom det fortfarande finns stora förseningar i tillämpningen.

De fördelar som ska uppnås gällande flygkapacitet, kostnader för flygledningstjänster, säkerhet och flygets miljöpåverkan med det gemensamma europeiska luftrummet är betydande.

Läs mer här.

EU-parlamentets faktablad om SES.


Kommissionen stärker sociala agendan inom luftfarten


Kommissionen har lämnat ett antal förslag för att stärka den sociala agendan inom luftfarten. Förslagen uppmärksammar bland ann...

Flyget behöver göra mer för att åtgärda miljö- och hälsoproblem


Den andra europeiska miljöforskningsrapporten (EAER) ger en uppdaterad utvärdering av luftfartssektorns miljöprestanda. Av...

Möjligt att beskatta inrikesflygets bränsle


Det är tankesmedjan Transport & Environment som har tittat närmare på Chicagokonventionen, EU ETS (EU:s handelssystem för...