Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss

Det gemensamma europeiska luftrummet levererar inte ännu

Flygplansvinge

Det gemensamma europeiska luftrummet, Single European Sky (SES), är ett EU-initiativ som syftar till att öka effektiviteten i flyglednings- och flygtrafiktjänsten genom att minska fragmenteringen i det europeiska luftrummet för att möta framtida krav på kapacitet och säkerhet.

Projektets huvudmål, att minska förseningar och fragmentering av luftrummet samt kostnader, har ännu inte uppnåtts som europeiska revisionsrätten (ECA) konstaterar.

Projektet för ett gemensamt europeiskt luftrum lanserades i slutet på 1990-talet och 2004 godkändes ett första paket av åtgärder, SES 1. Eftersom det inte gav det förväntade resultatet fick projektet en uppdatering 2009 med SES 2. Det nuvarande förslaget SES 2+ syftar till att snabba på reformen av flygtrafiktjänster eftersom det fortfarande finns stora förseningar i tillämpningen.

De fördelar som ska uppnås gällande flygkapacitet, kostnader för flygledningstjänster, säkerhet och flygets miljöpåverkan med det gemensamma europeiska luftrummet är betydande.

Läs mer här.

EU-parlamentets faktablad om SES.


EU varnar sina medlemmar för att oreserverat stödja ICAO:s marknadsbaserade styrmedel för begränsning av koldioxid inom flyget


Europeiska kommissionen vädjar till medlemsstaterna att inte underteckna ICAO:s marknadsbaserade styrmedel för begränsning av...

Kaos hotar flygpassagerare vid brexit utan avtal


Kaos och förvirring hotar miljontals flygpassagerare om Storbritannien lämnar EU i mars utan avtal om hur flygtrafiken ska...

Kommissionen lanserar nytt nätverk för utbyte om kunskap om drönare


Nätverket lanserades av Transportkommissionär Violeta Bulc och syftar till att byta kunskap och erfarenheter om drönare för att...