Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Flygplansvinge

Det gemensamma europeiska luftrummet levererar inte ännu

Det gemensamma europeiska luftrummet, Single European Sky (SES), är ett EU-initiativ som syftar till att öka effektiviteten i flyglednings- och flygtrafiktjänsten genom att minska fragmenteringen i det europeiska luftrummet för att möta framtida krav på kapacitet och säkerhet.

Projektets huvudmål, att minska förseningar och fragmentering av luftrummet samt kostnader, har ännu inte uppnåtts som europeiska revisionsrätten (ECA) konstaterar.

Projektet för ett gemensamt europeiskt luftrum lanserades i slutet på 1990-talet och 2004 godkändes ett första paket av åtgärder, SES 1. Eftersom det inte gav det förväntade resultatet fick projektet en uppdatering 2009 med SES 2. Det nuvarande förslaget SES 2+ syftar till att snabba på reformen av flygtrafiktjänster eftersom det fortfarande finns stora förseningar i tillämpningen.

De fördelar som ska uppnås gällande flygkapacitet, kostnader för flygledningstjänster, säkerhet och flygets miljöpåverkan med det gemensamma europeiska luftrummet är betydande.

Läs mer här.

EU-parlamentets faktablad om SES.




Brittiska bolag varnar för stora störningar som en följd av Brexit


Flyget är en sektor som är hårt reglerad, och därmed särskilt känslig för vad som beslutas – eller inte beslutas i Brexit-förha...

EU kan grusa Storbritanniens förhoppningar om att få stanna i EASA


Storbritannien kan komma att uteslutas ur den europeiska flygsäkerhetsorganisationen EASA, som en följd av Brexit. Det kan leda...

Enhetliga regler för drönare


EU:s medlemsländer har godkänt en översyn av EU:s förordning om luftfartssäkerhet (EASA-förordningen) som del i arbetet med den...