Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Flygplansvinge

Det gemensamma europeiska luftrummet levererar inte ännu

Det gemensamma europeiska luftrummet, Single European Sky (SES), är ett EU-initiativ som syftar till att öka effektiviteten i flyglednings- och flygtrafiktjänsten genom att minska fragmenteringen i det europeiska luftrummet för att möta framtida krav på kapacitet och säkerhet.

Projektets huvudmål, att minska förseningar och fragmentering av luftrummet samt kostnader, har ännu inte uppnåtts som europeiska revisionsrätten (ECA) konstaterar.

Projektet för ett gemensamt europeiskt luftrum lanserades i slutet på 1990-talet och 2004 godkändes ett första paket av åtgärder, SES 1. Eftersom det inte gav det förväntade resultatet fick projektet en uppdatering 2009 med SES 2. Det nuvarande förslaget SES 2+ syftar till att snabba på reformen av flygtrafiktjänster eftersom det fortfarande finns stora förseningar i tillämpningen.

De fördelar som ska uppnås gällande flygkapacitet, kostnader för flygledningstjänster, säkerhet och flygets miljöpåverkan med det gemensamma europeiska luftrummet är betydande.

Läs mer här.

EU-parlamentets faktablad om SES.




Kommissionen välkomnar beslut om den reviderade flygsäkerhetsförordningen


Ministerrådet antog den 26 juni en reviderad förordning för Easa (Europeiska byrån för luftfartssäkerhet). Kommissionen...

ICAO når begränsad överenskommelse om koldioxidutsläpp för flyget – Kina lämnar och EU avvaktar


Nu finns regler på plats för att sjösätta den frivilliga, inledande fasen av CORSIA; ett globalt marknadsbaserat styrmedel för...

Slutligt godkännande av nya säkerhetsregler för drönare och civil luftfart


I november 2017 nådde förhandlare från rådet respektive parlamentet en preliminär överenskommelse om ett lagförslag från...