Flygplansvinge

Det gemensamma europeiska luftrummet, Single European Sky (SES), är ett EU-initiativ som syftar till att öka effektiviteten i flyglednings- och flygtrafiktjänsten genom att minska fragmenteringen i det europeiska luftrummet för att möta framtida krav på kapacitet och säkerhet.

Projektets huvudmål, att minska förseningar och fragmentering av luftrummet samt kostnader, har ännu inte uppnåtts som europeiska revisionsrätten (ECA) konstaterar.

Projektet för ett gemensamt europeiskt luftrum lanserades i slutet på 1990-talet och 2004 godkändes ett första paket av åtgärder, SES 1. Eftersom det inte gav det förväntade resultatet fick projektet en uppdatering 2009 med SES 2. Det nuvarande förslaget SES 2+ syftar till att snabba på reformen av flygtrafiktjänster eftersom det fortfarande finns stora förseningar i tillämpningen.

De fördelar som ska uppnås gällande flygkapacitet, kostnader för flygledningstjänster, säkerhet och flygets miljöpåverkan med det gemensamma europeiska luftrummet är betydande.

Läs mer här.

EU-parlamentets faktablad om SES.


Ryssland sonderar möjligheten att köpa stulna flygplan

Ryska flygbolag har samtalat med minst ett stort västerländskt leasingföretag om att använda statliga medel för att köpa några ...

EU:s drönarstrategi antagen - flygande taxi del av vardagen 2030

Europeiska kommissionen har antagit drönarstrategin 2.0 som anger en vision för den fortsatta utvecklingen av den europeiska...

Frankrike förbjuder flygtrafik på vissa sträckor

EU har gett grönt ljus till Frankrike att förbjuda inrikes kortdistansflygningar av miljöskäl på sträckor där restiden med tåg...