Bevakning 29 april

Omvärldsbevakning av covid-19 - den 29 april.

Politik och åtgärder

Inrikes – begränsat studentfirande –  trängselskatten blir kvar

Inget tillfälligt stopp för trängselskatter i trafiken, åtminstone inte just nu, meddelar statsminister Stefan Löfven. Han öppnar dock för att regeringen kan komma att överväga det längre fram: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nej-till-tillfalligt-stopp-av-trangselavgifter

Studentfirande begränsas för att minimera risken för smittspridning. Ceremonier, utspring och betygsutdelning bör bara genomföras om skolorna vidtagit åtgärder för att exempelvis

minska trängsel och förbättra möjligheterna att hålla god handhygien. Studentflak är dock inte att betrakta som en allmänna sammankomst och omfattas därför inte av den lag som begränsar sådana: https://www.svd.se/presstraff-med-utbildningsministern?utm_source=push&utm_content=push&utm_campaign=none&utm_medium=svd

EU – igår diskuterade EU:s transportministrar åtgärder för att mildra negativa konsekvenser för trafik- och transportsektorn

EU:s transportministrar deltar i en videokonferens som organiseras av EU-ordförandelandet Kroatien. På mötet diskuterades vilka åtgärder som krävs för att lindra krisens negativa konsekvenser för trafik- och transportsektorn. Ministrarna diskuterade också om det finns behov av att samordna upphävandet av begränsningarna i EU-medlemsländerna. EU-kommissionen föreslog nyligen att speciella vägar ska upprättas där transport av väsentliga produkter får passera på inre marknaden samt att alla personer som reser från ett tredjeland till Schengenområdet kan behöva  genomgå hälsokontroller. EU-medborgare som är sjuka ska inte kunna nekas inträde i något EU-land men kan däremot exempelvis behöva sitta i karantän: https://www.consilium.europa.eu/en/meetings/tte/2020/04/29/ https://eu2020.hr/Events/Event?id=425

https://www.jarnvagsnyheter.se/20200428/10247/eus-transportministrar-mots-i-en-videokonferens

Utrikes – fler länder lättar på restriktionerna

Tåg- och flygoperatörer i Norge har noterat en liten ökning av resandet. Resandet är dock fortfarande långt från normal nivå: https://www.nrk.no/nordland/norwegian-og-vy-merker-liten-okning-i-billettsalget_-_-det-er-flere-som-vil-reise-1.14997015

Frankrikes premiärminister Edouard Philippe presenterade igår strategin för hur landet planerar att lätta på sin hittills sex veckor långa viruskarantän. Den 11 maj kommer exempelvis kollektivtrafiken i Paris återupptas med 70 procent. Det kommer då att vara obligatoriskt att bära mask i kollektivtrafiken och vartannat säte ska stå tomt. Resande mellan Frankrikes regioner, och längre än en radie på 100 kilometer hemifrån, tillåts bara vid arbetsresor eller vid trängande familjeskäl: https://www.theguardian.com/world/2020/apr/28/france-and-spain-announcement-lockdowns-ease

Igår presenterade Spanien en plan i fyra steg hur landet ska öppnas upp efter nedstängningen. Planen sträcker sig till slutet av juni då man hoppas att de flesta verksamheter kommer att ha öppnats upp. Utrullningen av planen är avhängig hur smittspridning och kapacitet hos sjukvården utvecklar sig:

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-spain/spain-to-phase-out-coronavirus-lockdown-eyes-normality-by-end-june-idUSKCN22A168

Smittspridningen i Tyskland har ökat efter att restriktionerna har lättat. Munskydd är obligatoriskt i butiker över hela Tyskland från och med idag. Munskydd är sedan i måndags obligatoriskt på tåg och bussar i samtliga Tysklands 16 delstater: https://afp.omni.se/german-virus-spread-worsens-as-lockdown-eases/a/Jo8JA7 https://www.svd.se/obligatoriskt-med-munskydd-i-tyska-butiker/i/senaste

Grekland redo att lätta på restriktionerna. Den 4 maj kommer de flesta butiker att kunna öppna och skolorna den 11 maj. Resor mellan Greklands regioner är fortfarande inte tillåtna och landets gränser kommer fortsatt att vara stängda för personer som inte är medborgare i ett EU-land samt för italienska och spanska medborgare: https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-greece-pm/greece-plans-gradual-relaxation-of-lockdown-measures-idUSKCN22A2H4?il=0

När Sydkorea nu öppnar upp åtföljs det av detaljerade riktlinjer. Sitt bredvid varandra (inte mittemot), alla ska ha mask på jobbet, betala inte med kontanter, inget skrikande, kramande eller high-fives är några exempel: https://www.wsj.com/articles/dont-use-cash-eat-side-by-side-south-koreas-rulebook-for-reopening-11588089086 https://www.nbcnews.com/news/world/south-korea-beating-cononavirus-anxiety-grows-over-new-normal-n1192886

Ryssland planerar att öppna upp från 12 maj: https://afp.omni.se/putin-warns-russia-has-not-reached-peak-of-virus-infections/a/QozxV4

Argentina förbjuder all försäljning av flygbiljetter till och från landet fram till september: https://www.batimes.com.ar/news/economy/airlines-will-return-to-operate-from-september-1st-due-to-virus.phtml

Sysselsättning och ekonomi – British Airways planerar att friställa 12 000 anställda

British Airways har planer på att friställa 12 000 anställda. Enligt moderbolaget IAG grundar sig beslutet i att det kommer att ta några år innan trafikvolymerna är tillbaka på normala nivåer. IAG äger också Iberia och Vueling: http://afp.omni.se/british-airways-says-set-to-slash-12-000-jobs/a/wP28Md https://www.theguardian.com/business/2020/apr/28/british-airways-plans-to-make-up-to-12000-staff-redundant

BBC har sammanställt ett antal diagram och kartor för att illustrera Coronapandemins påverkan på ekonomin så här långt: https://www.bbc.com/news/business-51706225

Transporter

Luftfart – färre flygbolag och mindre konkurrens i Europa kan driva upp biljettpriset

Flera företrädare för flyget uppger att social distansering ombord på flygplan inte är förenlig med flygets affärsmodell och skulle innebära slutet för billigt flyg. En annan stridsfråga är vem som ska betala för ökade kostnader för kontroller av passagerarnas hälsa. Flygbranschen framför att det är viktigt med gemensamma regler inom EU för att undvika ett lapptäcke av nationell reglering.

https://www.politico.eu/article/coronavirus-covid19-social-distancing-on-planes-neither-necessary-nor-viable/

En analys från SVT kommer fram till att färre flygbolag och mindre konkurrens är en möjlig utveckling för flygbranschen i Europa. Det är sannolikt att biljettpriserna ökar: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flygbranschen-ritas-om-i-grunden

Mindre flygplan kan ha en framtid när färre väljer att flyga tror Ampolas vd Erik Sahlén. Källa: Örnsköldsviks Allehanda

Sjöfart – fler turer på Kapellskär

Fler DFDS-turer på Kapellskär. Antalet avgångar i DFDS ropax-trafik mellan Hangö och Paldiski reduceras med närmare hälften på grund av minskad efterfrågan på linjen. På detta sätt kan ropax-fartyget Sailor utnyttjas för att i stället utöka antalet turer på linjen Kapellskär–Paldiski med dagliga kvällsavgångar i båda riktningarna: https://www.sjofartstidningen.se/fler-dfds-turer-pa-kapellskar/

Kollektivtrafik – busstrafiken i Jönköping rullar igen

Bussarna i Jönköping började rulla igen under tisdagseftermiddagen efter att Arbetsmiljöverket har bestämt att avspärrningar ska sättas upp för att skydda chaufförerna. Det är inte heller möjligt att betala sin biljett ombord. Källa: Tranås Tidning

Spåkulan – fortsatt fokus på nödvändigt resande  – skifte mot mer individuella färdsätt

Bloomberg News skriver att resandet fortsatt kommer att präglas av vad som är en nödvändig resa. Ett skifte från flyg till höghastighetståg förutspås också på kortare sträckor: https://www.bloomberg.com/news/features/2020-04-24/coronavirus-travel-covid-19-will-change-airlines-and-how-we-fly

Anders Ydstedt, rådgivare till företag och organisationer, tror på ett relativt skifte mot större andel individuellt resande, bil, gång och cykel, än kollektivt som flyg, buss och tåg. Bilhandlare har exempelvis en boom i Wuhan efter krisen: https://www.offentligaaffarer.se/2020/04/29/inte-mindre-resande-efter-coronan/ https://www.svd.se/aterhamtningen-bygger-pa-att-vi-kan-resa-igen