Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Hand på en bilratt

Internetuppkopplade bilar

Konsumentförening kritiserar biltillverkarnas insamlande av data från uppkopplade bilar.

Antalet uppkopplade bilar tros öka när den s.k. eCall-regleringen träder i kraft år 2018. Men redan nu är många nya bilmodeller uppkopplade till Internet. Men enligt en ny studie är bilägarna inte medvetna om vilken data som samlas in och vart den hamnar. Internationella bildportsförbundet, FIA - Federation Internationale de l'Automobile, samlas dussintals av data in i nya typer av uppkopplade bilar och delas med biltillverkaren. Många biltillverkare har avtal med telekommunikationsföretag att förse bilarna internetuppkoppling. I april godkände Europaparlamentet den s.k. eCall-regleringen som börjar gälla i mars 2018 och som innebär att alla nya bilar måste vara utrustade med ett uppkopplat nödfallssystem som larmar automatiskt om en allvarlig olycka inträffat. Konsumentgrupper har varnat för att personlig data kommer att gå tillverkarna när bilen är uppkopplad. FIA och den tyska bilklubben ADAC manar biltillverkarna att vara transparanta med vilken data de samlar in. I tester som konsumentföreningen gjort med bilmodellerna BMW 320d och BMWi3 visar testresultaten på att dessa modeller skickar in data som kan avslöja en person körbeteende, antal turer som körts, vilka destinationer som programmerats in i GPS:en och information som synkroniserats från mobiltelefonen. För de elektriska modellen innehåller data information om batteriet, de senaste 16 laddningsplasterna och cirka 100 senaste parkeringsplatserna. När bilen stängs av skickas geografiska data, transmissionstid och annan data automatiskt iväg till tillverkaren. I 320d mäts när säkerhetsbältet sträcks till följd av hastig inbromsning. Den mesta data samlas in i syfte för att användas vid reparationer och underhåll, men är inte tillgängliga för bilägaren. Enligt den europeiska biltillverkarorganisationen, ACEA - European Automobile Manufacturers' Association, kommer industrin att följa det kommande direktivet om EU dataskydd, vilket väntas slutförhandlas i år. Ytterligare lagstiftning anses onödigt enligt ACEA. FIA menar att konsumenterna måste kunna välja företag för digital service och inte bli inlåsta i till företag som biltillverkaren samarbetar med.

Mer information i samma ämne:

Euractive: Autonom körning i baksätet när regler för uppkopplade fordon förbereds

Euractive: EU-byrå finslipar på cybersäkerhet och uppkopplade bilar




Nya bilar minskade med 9,7 procent i april


Under april månad 2017 nyregistrerades 31 841 personbilar, en minskning med 9,7 procent jämfört med april månad föregående år....

Trafikanalys redovisar statistik och korttidsprognoser över den svenska vägfordonsflottans utveckling


Trafikanalys har nu slutrapporterat regeringsuppdraget att redovisa statistik och korttidsprognoser över den svenska...

Dieselgate


EU-parlamentet ratar idé om en europeisk vägmyndighet i ljuset av dieselgate-skandalen.