Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Ett lastfartyg

Sjöfartsstödets effekter 2011 och 2012

Denna rapport är en uppföljning av sjöfartsstödets effekter åren 2011 och 2012.

Rapporten bygger till stor del på det underlag som Trafikanalys erhållit från Trinovo Sensa och som återfinns i bilaga 1 och 2. Fokus ligger på de ekonomiska och finansiella effekterna hos de rederier som mottagit stödet. Rapporten inleds i avsnitt 1 med en beskrivning av sjöfartsstödets utformning, dess villkor och utvecklingen av stödet i termer av utbetalda belopp och mottagare. Ett av syftena med sjöfartsstödet är att underlätta för svenska rederier att anställa svensk personal ombord på sina fartyg. Ett villkor för stödet är dock att fartyget måste vara registrerat i enbart det svenska registret. Avsnitt 2 beskriver hur antalet ombordanställda svenska kvinnor och män minskat i takt med att den svenskflaggade handelsflottan minskat i antal fartyg.

Kärnan i rapporten är avsnitt 3 som översiktligt beskriver de ekonomiska och finansiella effekterna av stödet på de mottagande rederierna. Effekterna är analyserade genom en räkenskapsanalys och beskrivs genom ett antal nyckeltal som Trinovo Sensa tagit fram. Avsnitt 3 beskriver endast några av dessa nyckeltal och bilagorna ger en mer detaljerad bild av rederiernas ekonomiska situation. Det är viktigt att komma ihåg att sjöfartsbranschen är heterogen med olika ekonomiska villkor för olika delar av branschen. Den ekonomiska analysen är uppdelad på segment för att försöka visa situationen idag och den historiska utvecklingen de senaste åren för de olika delarna av branschen.




Överenskommelser om nya säkerhetsregler för passagerarfartyg


Den 15 juni nåddes en preliminär överenskommelse mellan EU-parlamentets förhandlare och det maltesiska ordförandeskapet om...

Effekter av SECA på sjöfartens bränsleanvändning efterlevnad och kustnära luftkvalitet


Den första januari 2015 skärptes kravet på svavelhalten i sjöfartens bränsle och utsläpp i det svavelkontrollområde (SECA) som...

Överflyttningseffekter inom SECA


Den första januari 2015 skärptes kravet på svavelhalten i sjöfartens bränsle och utsläpp i det svavelkontrollområde (SECA) som...