Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Ett skepp

Överflyttningseffekter inom SECA

Den första januari 2015 skärptes kravet på svavelhalten i sjöfartens bränsle och utsläpp i det svavelkontrollområde (SECA) som omfattar Östersjön, Engelska kanalen och Nordsjön. EU-direktiv 2012/33/EU trädde då i kraft, det så kallade svaveldirektivet. Trafikanalys har påbörjat en utvärdering av dess införande och konsekvenser.

Syftet är att undersöka hur svaveldirektivet bidrar till, eller i förekommande fall motverkar, uppfyllelse av de transportpolitiska målen.

Den här rapporten är en tredje delrapport i Trafikanalys utvärdering och syftar till att identifiera och bedöma eventuella regionala konkurrenseffekter mellan trafikslag till följd av SECA, dvs. överflyttning av gods mellan sjöfarts- och lastbilstransporter. Risk för överflyttning påtalas i svaveldirektivets rättsliga grund. Dessa effekter kan utvecklas över tid, varför utredningen omfattar statistik från införandet av SECA 2006/07 och framåt.




Studie om miljödifferentierade hamnavgifter


Konsultföretaget COGEA har på uppdrag av EU-kommissionen undersökt möjligheterna att använda EU-gemensamma, miljödifferentierad...

Miljökonsekvenser av nya farledsavgifter


Trafikanalys har på regeringens uppdrag analyserat miljökonsekvenser av Sjöfartsverkets förslag till förändrat farledsavgiftssy...

Konkurrenssituationen för svensk sjöfart


Många insatser pågår och har genomförts för att gynna svensk sjöfart, men ännu ses inget trendbrott i utvecklingen för den...