Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Ett skepp

Nya bränslen inom SECA

Trafikanalys följer utvecklingen inom sjöfarten efter att kravet på svavelhalten i marint bränsle inom SECA skärptes första januari 2015.

Nya bränslen har börjat användas i fartygen för att uppfylla de nya kraven om högst 0,1 viktprocent svavel i bränslet. För att kunna ge möjliga förklaringar till förändringar i sjöfartens utsläpp behöver man känna till vilka bränslen som används, vad de innehåller och vilka utsläpp dessa genererar. Livscykelanalyser inkluderar utsläpp från hela produktionskedjan till slutanvändning.

Detta PM presenterar upp­skatt­ningar av bränsleanvändning och fördelning mellan bränsletyper före och efter införandet av svaveldirektivet. Livscykelanalyser visar att utsläppen från marint bränsle förändras med avseende på bland annat koldioxid och partiklar beroende på vilken bränsletyp som används. Trots att direktivet leder till lägre svavelutsläpp kan således andra utsläpp öka.




Överenskommelser om nya säkerhetsregler för passagerarfartyg


Den 15 juni nåddes en preliminär överenskommelse mellan EU-parlamentets förhandlare och det maltesiska ordförandeskapet om...

Effekter av SECA på sjöfartens bränsleanvändning efterlevnad och kustnära luftkvalitet


Den första januari 2015 skärptes kravet på svavelhalten i sjöfartens bränsle och utsläpp i det svavelkontrollområde (SECA) som...

Överflyttningseffekter inom SECA


Den första januari 2015 skärptes kravet på svavelhalten i sjöfartens bränsle och utsläpp i det svavelkontrollområde (SECA) som...