Hoppa över navigering och gå direkt till innehåll Nyheter Kontakta oss
Kvinna lutar sig mot bil

Yttrande över Transportstyrelsens rapport Miljözoner för lätta fordon

Trafikanalys har anmodats att lämna synpunkter på det rubricerade förslaget, och vill med anledning av det lämna följande yttrande.

Trafikanalys anser att det är viktigt att förse landets kommuner med effektiva och väl avvägda styrmedel som verktyg för att kunna åtgärda lokala luftkvalitetsproblem. I det förslag som Transportstyrelsen föreslår för utformningen av miljözon klass 2 överskrider de samhällsekonomiska kostnaderna miljövinsterna till den grad att det inte framstår som realistiskt för någon kommun att införa zonen. Till detta kommer fördelningspolitiska effekter samt effekter på segregation.

Trafikanalys ser det således inte som samhällsekonomiskt försvarbart att införa miljözon klass 2 i den utformning som Transportstyrelsen föreslår. Transportstyrelsens förslag för utformningen av en tyst och emissionsfri zon, miljözon klass 3, medför betydligt lägre kostnader och större vinster, men Trafikanalys anser att utformningen och möjligheterna med miljözon klass 3 behöver utredas vidare.




Mer ändamålsenliga ansvarsregler vid överträdelser av bestämmelser av cabotagetransporter


Trafikanalys har yttrat sig över remissen "Mer ändamålsenliga ansvarsregler vid överträdelser av bestämmelser av cabotagetransp...

Ändrad beräkning av bilförmån


Trafikanalys har lämnat ett remissyttrande på promemorian "Ändrad beräkning av bilförmån".

Ett bonus-malus-system för nya lätta fordon


Trafikanalys har lämnat ett remissvar på promemorian Ett bonus-malus-system för nya lätta fordon.