Uppställning av flygplan

EU:s medlemsländer har kommit överens om att, i enlighet med kommissionens förslag, fortsätta undanta s.k. externa EES-flygningar från handeln med utsläppsrätter (ETS).

Bakgrunden till överenskommelsen är följande: år 2008 inkluderade EU alla flygningar mellan, till och från EU-medlemsstater i ETS-systemet. Framförallt Kina och USA protesterade högljutt mot detta, och till slut bestämde sig EU för att exkludera flygresor till och från tredje land (”externa EES-flygningar”) från ETS-systemet. Denna exkludering gjordes dock tidsbegränsad till år 2017, i väntan på ett beslut inom ICAO om att inrätta ett globalt klimatstyrmedel för flyget. (EU:s argumentation var att om inte ICAO beslutar om ett sådant styrmedel så kommer externa EES-flygningar att återinföras i ETS-systemet – detta som ett sätt att sätta press på ICAO-förhandlingarna.)

Som utsläppshandelsdirektivet ser ut nu så kommer alltså externa EES-flygningar att åter inkluderas i ETS från år 2017. EU-kommissionen föreslår dock nu att exkluderandet av externa EES-flygningar förlängs ”fram till dess att det finns tillräcklig klarhet i fråga om vilken typ av rättsliga instrument som ICAO antar för att genomföra den globala marknadsbaserade åtgärden, och instrumentets innehåll, för att EU-kommissionen ska kunna göra ytterligare bedömningar och se över EU:s system för tiden efter 2020”.

EU:s medlemsländer har nu alltså ställt sig bakom kommissionens förslag, med vissa justeringar. Förslaget ska behandlas i EU-parlamentet i september, och därefter vidtar slutliga förhandlingar mellan rådet och parlamentet. Ett slutgiltigt beslut måste tas innan årsskiftet, för att undvika ett ”glapp” i den befintliga ETS-lagstiftningen.

Läs mer här.