Buss på stenbro

I Sverige, Norge, Finland och Danmark används statliga medel för att stärka kollektivtrafik och transporter i avlägsna regioner.

Det råder stora skillnader mellan länderna vad gäller volym, motivering och kriterier för att få ta del av stöden. Bland de fyra länderna avviker Danmark mest, då riktat regionalt stöd för kollektivtrafik och transporter inte används som transportpolitiskt verktyg på samma sätt som i de övriga länderna.

Norge, Sverige och Finland kännetecknas av ett volymmässigt större och tydligare definierat statligt stöd till kollektivtrafik och transporter i perifera regioner. Stödet i dessa länder går främst till järnväg, flyg, färje- och båttrafik. Utöver detta subventioneras näringslivets transporter från perifera regioner med regelverk som liknar det svenska transportstöd som administreras av Tillväxtverket. De regionalpolitiskt motiverade anslagen till kollektivtrafik och transporter är störst i Norge, medan Finland kan sägas ha de tydligast utarbetade stödkriterierna.

Den här rapporten från Trafikanalys uppmärksammar inte bara hur våra nordiska grannländer förhåller sig till landsbygdens tillgänglighet och transportpolitiska utmaningar. Vi riktar också blicken mot EU för att se om ett medlemskap har inneburit en ökad likformighet mellan medlemsländerna.