Pågatåg och vindkraftsnurror

Trafikanalys yttrande över delrapporten: Höghastighetsjärnvägens finansiering och kommersiella förutsättningar.

Sammanfattande synpunkter

  • Det finns ett starkt behov av att tydliggöra syfte och mål med höghastighetsjärnvägen. Mål och syfte bör grundas i de transportpolitiska målen.
  • Trafikanalys rekommenderar inte att låna till samhällsekonomiskt olönsamma projekt.
  • Det är inte självklart att höghastighetståg gynnar klimatet.  Konkurrensytan mot och överflyttningspotential från andra trafikslag förefaller alltjämt oklar.
  • Är det självklart önskvärt (och möjligt) med en utveckling mot ett kommersiellt ändpunktsresande och en subventionerad storregional kollektivtrafik? Djupare analys av konsekvenser och risker för samhället av att driva kommersiell trafik på de villkor som föreslås saknas.
  • Delmarknadsresande borde ge fler bostäder och regionförstoring än ändpunktsresande. Föreslagen kapacitetsfördelningsprocess på Södra och Västra stambanan kan resultera i försämrad tillgänglighet.
  • Hur stor är egentligen finansieringsbördan och vad tillkommer därutöver? På sikt kanske andra finansieringskällor kan vara större?
  • Är det en höghastighetsjärnväg även för godstrafik eller kan banan byggas till en lägre kostnad? Kan framtida underhållskostnader vara överskattade? Finns det innovativa lösningar som kostar mindre?
  • Ett framtida beslutsunderlag måste kunna visa eller i vart fall göra sannolikt att en höghastighetsjärnväg ger större tillväxt och sysselsättningseffekter än andra satsningar inom transportområdet och/eller inom andra politikområden.